Recensie: Mainstreet: The Story So Far RECENSIE

Mainstreet: the story so far is het ideale boek voor de echte fans, oftewel voor de Mainiacs. Schrijfster Kristel van den Brink heeft gezorgd voor een logische opbouw van het verhaal, maar ook voor een aangename afwisseling tussen feiten, verhalen van de bandlezen zelf, ervaringen van fans, en niet te vergeten fotomateriaal. Héél veel foto’s staan er in dit boek! Van de bandleden als baby en kleuter, tot vele foto’s van optredens. Ook de vormgeving mag genoemd worden: het is een boek met een luxe uitstraling, veel gebruik van kleuren en overzichtelijk ingedeeld.

Fans leren de bandleden echt beter kennen in dit boek. Er is veel ruimte en aandacht voor hun beleving, hun gedachten, hoe zij het allemaal ervaren hebben. Het boek begint met persoonlijke briefjes van de bandleden, waarin ze mensen bedanken voor de afgelopen vier jaar. Dat is hoe lang Mainstreet bestaat. Is het dan niet wat vroeg voor een the story so far-boek? Maar als je bedenkt dat de bandleden nu allemaal pas 17 of 18 jaar zijn, is Mainstreet letterlijk en figuurlijk een heel groot deel van hun leven. We lezen over hun deelname aan de audities van The Voice Kids, waar ze elkaar ontmoet hebben. Samen belandden ze vervolgens in de race voor het Junior Songfestival, dat is de periode waarin ze steeds meer echt een groep zijn gaan vormen. 2013 is het jaar van hun doorbraak, en van hun eerste platencontract. Daarna gaat het snel met de jongens. De wereld draait door, Paradiso, Gelredome, optredens en interviews voor allerlei radio- en tv-programma’s… in korte tijd leert heel Nederland Nils, Daan, Owen en Rein kennen.

Mainstreet: the story so far is niet het eerste boek over Mainstreet. Dat verscheen al in november 2014, met als titel: Een onverwacht spannende vakantie. Het gaat hier om een fanfictieverhaal waarvoor er honderden inzendingen binnenkwamen. De beste inzending is vervolgens uitgewerkt door een professioneel schrijfster en het boek kreeg zelfs een nominatie voor de Nederlandse Kinderjury 2015.

Mainstreet valt op doordat hun liedjes zowel Nederlandse als Engelse teksten bevatten. Maar vooral ook door hun hart voor de fans. Maniacs zijn er niet alleen voor Mainstreet, maar ook andersom! Zo merkten de heren dat er tussen de vele postzakken met fanmail, ook serieuze verhalen zaten van fans die te maken hebben met bijvoorbeeld pesten. Nils kreeg zelfs eens een appje van een fan dat zij het leven niet meer zag zitten… Besloten werd om het Dreamers-forum op te richten, waar jongeren anoniem met elkaar kunnen praten over problemen. Een mooi initiatief, maar daar bleef het niet bij: Mainstreet is ook ambassadeur geworden voor de stichting Aandacht voor Pesten. Kortom, het gaat bij deze boyband om meer dan alleen de muziek en de populariteit!

Mainstreet the story so far

1  2  3  4  5

In november verschijnt The Story So Far, de autobiografie (tot nu toe) van de vier meest geliefde jongens van Nederland: MainStreet. In de korte tijd dat Rein, Owen, Daan en Nils samen een band vormen, is er zo veel gebeurd dat het tijd werd om dit succes vast te leggen. Journaliste Kristel van den Brink (o.a. van Tina) zal het boek met MainStreet, de Future Presidents (management van MainStreet) en uitgeverij Kluitman samenstellen. Uiteraard gaan de trouwe fans er ook een grote rol in spelen.