Recensie: Van het behang tot over je oren RECENSIE

Het leven van een moeder is niet makkelijk. Een steuntje in de rug van een lotgenoot is daarom belangrijk. De Ontploetermoeders Roos Schlikker, Miloe van Beek, Elsbeth Teeling en Eva Bronsveld doen dit met hun boek ‘Van het behang tot over je oren’. Een vrolijk boek met een knipoog waarin vier moeders over hun eigen ervaring vertellen over opvoeding. Want soms is het ouderschap geweldig en soms is het strontvervelend. En ook voor dat laatste mag je uitkomen. Volgens de Ontploetermoeders helpt humor je overal doorheen.

Het ouderschap is al zo serieus, dus daarom maakt ‘Van het behang tot over je oren’ de meeste moeders vast hartstikke blij. Op de kaft zie je een kind dat achter het behang is geplakt en in verschillende kleurtjes staat de titel op de kaft gedrukt. Hilarisch! Ook de binnenkant zelf staat vol met kleurtjes, vrolijke illustraties en tekeningen van kinderen. Origineel en leuk bedacht. Als je door het boek heen bladert krijg je meteen zin om te lezen.

Het boek is verdeeld in zestien hoofdstukken die vol staan met eerlijke verhalen door middel van grappige columns, tips hoe je met alledaagse situaties kunt omgaan en ervaringen. Alles is geschreven met een knipoog en humor zoals een top 10 goede redenen voor kleuters om een fikse ruzie te krijgen. Maar ook bijvoorbeeld een nachtrustbingo en een 30-dagen-challenge om te leren loslaten. Een fijn boek voor moeders die ontzettend veel van hun kinderen houden, maar ze soms ook even achter het behang willen plakken. Niet al te serieus, wel heel informatief en inspirerend.

Ik geef ‘Van achter het behang tot over je oren’ vier hartjes. Het boek is vrolijk en humoristisch en volgens mij is dat wel wat een moeder kan gebruiken. Als ik het boek zo lees zijn de Ontploetermoeders stuk voor stuk super leuke dames. Er staan goede tips in, de vormgeving is leuk en bij de columns verschijnt er vanzelf een glimlach op je gezicht. Een goed cadeau voor mama’s met jonge kinderen of een goed cadeau voor jezelf.

Van achter het behang tot over je oren

1  2  3  4  5

Lachen om je fouten en een moeder zijn met lef. Daar pleiten De ontploetermoeders (Elstbeth Teeling, Eva Bronsveld, Roos Schlikker en Miloe van Beek) in Van achter het behang tot over je oren voor. Ja, het is pittig om wekenlang maar twee uur per nacht te slapen. Nee, het is niet fijn als je kinderen elkaar de hersens inslaan. En misschien is het moederschap wel anders dan je je had voorgesteld.
    De ontploetermoeders vertellen in dit boek eerlijk en met een knipoog over hun eigen ervaringen met de opvoeding en het ouderschap, geven je tips voor relaxed opvoeden, steken je een hart onder de riem en laten je lachen om jezelf en je kinderen. Want humor helpt je overal doorheen.