Recensie: Geluk, eer en ambitie RECENSIE

Geluk, eer en ambitie is het negende boek in de Life Essentials reeks. In deze reeks worden tijdloze, maar altijd actuele vraagstukken behandeld, onderzocht en bediscussieerd. De boeken zijn geschreven door Osho, wiens originele naam Bhagwan Shree Rajneesh was. Osho was een Indiase goeroe en stichter van de Bhagwan-beweging die over de hele wereld aanhangers heeft. Zijn boekenreeks is een verzameling van speeches en geschriften waarin hij vragen beantwoord van aanhangers en geïnteresseerden van zijn beweging. In dit deel staan geluk, eer en ambitie centraal. Het boek is ingedeeld in vijf hoofdstukken die elk een ander thema behandelen: succes, in het nu leven, liefde, dromen en werkelijkheid en ambities. Er komen vragen voorbij als: wat is hebzucht, waarom is geld zo'n beladen onderwerp en hoe te vertragen? Hij beantwoordt de vragen vanuit zijn overtuiging en is daar zeer stellig in. Zo gelooft hij niet in het 'positief denken', is het leven an sich doelloos en is het het ego dat de mens in de weg zit. De antwoorden worden afgewisseld door (mythische) verhalen, fabels en folklore om zijn argumenten te ondersteunen, wat een fijne onderbreking is van zijn stellige houding. Zijn theorie steunt heel veel op mindfulness, hij benadrukt telkens weer het belang van in het 'nu' leven.

Als je je er niet van bewust bent dat dit boek een verzameling is van antwoorden op vragen die voortkomen uit een bepaalde 'geloofsovertuiging', kan het boek enigszins verwarrend overkomen. Zijn geloof wordt mij ook na het lezen van dit boek nog niet geheel duidelijk. Osho is zeer duidelijk in waar hij niet in gelooft en ook zegt hij wel hoe hij vindt dat het wel moet zijn. Maar je krijgt weinig hoogte van wat zijn geloof en beweging nou precies omvat. Geluk, eer en ambitie is een interessant boek om te lezen omdat er veel eye-openers in zitten en het je zeker aan het denken zet. Maar doordat hij zo stellig is in zijn mening en geloof, kan het je soms ook tegen de borst stuiten. Er zit zeker een kern van waarheid in zijn antwoorden, maar zo zwart-wit als Osho het soms stelt is het niet. Ondanks dat het veel steunt op mindfulness is het geen boek voor de beginnende mindfulness-beoefenaar omdat Geluk, eer en ambitie naar mijn mening maar weinig nuance bevat. Het boek krijgt daarom van mij maar drie hartjes, het is een goede manier om eens na te denken over dingen als geluk, eer en ambitie, maar echte antwoorden ga je hier zonder de nuance niet vinden.

Geluk, eer en ambitie

1  2  3  4  5

De ware betekenis van succes, het nieuwste deel in de succesvolle Life Essentials-serie van OSHO, onderzoekt de oorzaken en symptomen van onze preoccupatie met geld en bekendheid. Waarom zijn we zo hebberig? Dragen onze competitiedrang en ambitie wel werkelijk bij aan innovatie en positieve veranderingen? Waarom lijkt het alsof rijken en beroemdheden de halve wereld hebben? En maakt geld nu uiteindelijk wel of niet gelukkig?
    OSHO behandelt deze vragen zoals altijd vanuit een uitdagend, verrassend en bijzonder actueel perspectief. Hij laat de lezer nadenken over vragen waar we vaak maar weinig tijd voor vrijmaken: waarom willen we toch altijd meer, sneller, beter? Dit nieuwste deel in de Life Essentials-serie biedt ons een adempauze in onze jachtige, ambitieuze levens. Wie in het werkelijke moment aanwezig is, jaagt niets meer na, en kan op die manier geluk en rust ervaren. OSHO wil ons laten zien dat juist die houding het beste voorbeeld van succes is.