Recensie: Rosa's Thai Cafe RECENSIE

Saiphin Moore is eigenaar van het Thaise restaurant ‘Rosa’s Thai Cafe’ in Londen. Ze besloot een gelijknamig kookboek te beginnen met recepten die op de menukaart staan van haar restaurant, maar ook met familiefavorieten die generatie op generatie worden doorgegeven. In het boek vind je dan ook meer dan 100 authentieke Thaise gerechten met een moderne twist.

Van de kaft van ‘Rosa’s Thai Cafe’ word je blij. De kaft heeft een bruine houtachtige kleur en daarop is in rode letters de titel gedrukt. Daarboven staat in dezelfde kleur als de titel een mandala waarop Thaise elementen zijn afgebeeld zoals een Tuc Tuc, bloemen en een aapje die een vork vasthoudt. Heel origineel en creatief. Als je het boek openslaat krijg je een stukje tekst over Saiphin Moore en haar restaurant. Een pagina verder krijg je uitleg over Thaise ingrediënten. Niet geheel overbodig, want als je niet bekend bent met de Thaise keuken kan ik mezelf voorstellen dat je dingen als kentjoer, taro en galangawortel niet kent. Hierover krijg je uitleg met afbeeldingen en tekst.

Op naar de recepten. Je hebt verschillende hoofdstukken: kleine hapjes, salades, soepen, curry’s, roerbakgerechten, grillgerechten & marinades, noedels & rijst, zoetigheden en basisrecepten. Alle gerechten zijn échte authentieke Thaise gerechten en dat is wel iets waar je van moet houden. De ingrediënten zijn niet makkelijk verkrijgbaar en je moet best aardig kunnen koken wil je de gerechten volgens recept bereiden. Het boek is dus echt een aanrader als je van de Thaise keuken houdt, maar als je er niet van houdt raad ik je aan om het boek in de winkel te laten liggen.

Zelf maakte ik uit het boek de satés. Omdat ik alleen woon maakte ik er drie in plaats van acht. Ik vond het best lastig om te maken, maar het resultaat mocht er zeker zijn. Later op de avond kreeg ik bezoek en pakte ik onmiddellijk ‘Rosa’s Thai Cafe’ erbij. Ik besloot de gemberthee te maken die ook prima is bevallen.

Ik geef ‘Rosa’s Thai Cafe’ vier hartjes. Als je van Thais eten houdt en een beetje kan koken is dit boek zeker een aanrader.

Rosa's thai café

1  2  3  4  5

Rosa's Thai Café, genoemd naar het gelijknamige populaire restaurant in Londen, biedt meer dan 100 Thaise recepten met een moderne twist.

Saiphin Moore, eigenaar van Rosa's Thai Café, is geboren en getogen in Noord-Thailand. Ze had al op haar veertiende haar eigen noedelkraam. Jaren later opende ze in Hong Kong haar eerste restaurant en Thaise supermarkt. Door haar Britse echtgenoot kwam ze in London terecht en opende in 2008 Rosa's Thai Café. De smaakvolle gerechten op de menukaart van haar druk bezochte restaurant deelt ze nu, via dit kookboek, met iedereen.

Geniet van heerlijke starters als loempia's met larb of kip in pandanblad. Maak je eigen Massaman of Pandan currypasta en trek geurige Thaise bouillons. Verras je gasten met een heerlijk en makkelijk te bereiden diner: start met Tom Kha Gai (soep), serveer gestoomde zeebrasem met rode currypasta en sluit af met kokospuddinkjes.

• De hoogst verdienende films in Coronatijd

• Jesse Williams verlaat Grey's Anatomy

• Alle aankomende Marvel Phase 4 films