Recensie: I love me RECENSIE

Liv (13) is helemaal klaar voor een geweldig schooljaar. Ze heeft er zin in! Helaas begint het jaar niet al te best als Livs vriendje Ozan besluit dat zij toch net iets te jong voor hem is. En zo wordt een zomerliefde geen herfstliefde. Natuurlijk baalt Liv daar wel van. Maar Liv zou Liv niet zijn als ze daar niet iets op verzint. Jongens heb je helemaal niet nodig, toch? Daarom focust ze zich volledig op zichzelf: sportief en populair worden, goede punten halen… Het gaat helemaal goed komen met die Livologie. Totdat die leuke jongen uit de schoolband op het toneel verschijnt. Beetje jammer dat hij bezet lijkt te zijn… En kan Liv haar vriendin Lotte genoeg ondersteunen?

Als je I love me van Marlies Slegers in de boekenwinkel ziet liggen, kun je er niet echt omheen. De cover is knalroze en schreeuwt dan ook “meidenboek”. De uitgave past precies bij de hoofdpersoon, de chaotische Liv. En dat het boek voorzien is van een handig leeselastiek, is mooi meegenomen. Mocht je denken dat het verhaal alleen over vriendschap, verliefd zijn en jongens gaat, dan heb je het mis. De auteur heeft wat meer diepgang proberen te creëren met verhaallijnen rondom de vriendinnen van Liv. Hoewel het boek hierdoor iets meer ‘staat’, vroeg ik me toch af of ik in een op hol geslagen soap was beland. Livs ene vriendin heeft twee moeders waarvan er een erg ziek is en die moeder neemt daarom een heftige beslissing. Vervolgens moet Livs andere vriendin misschien naar de voedselbank. En Livs zus wil weer niets met haar biologische vader te maken hebben. Ik geloof ook dat elke mogelijke familiesamenstelling wel voorbijkomt. Misschien toch ietwat te veel drama naar mijn smaak. Toch schrijft Marlies Slegers erg vlot en luchtig. Dat maakt ook dat ik - ondanks alle drama – verder wilde lezen. Is het verhaal spannend? Nee, maar eigenlijk maakt dat ook niets uit. Liv is gewoon erg leuk. Zoals de flaptekst al aangeeft: “Liv bruist en bubbelt als nooit tevoren!”.

I love me is het vijfde deel in de I love Liv-serie. Deze boeken zijn geschikt voor meiden van 10 tot en met 12 jaar.

Veel LivsX - I love me

1  2  3  4  5

De zomervakantie is voorbij en Liv is vastbesloten er een geweldig schooljaar van te maken, samen met Kat, Eva en Lotte. En natuurlijk met Ozan. En met Benja, met wie ze in de schoolband zit. Maar Benja is bezet. Eigenlijk heeft Liv helemaal geen tijd voor jongens. Ze heeft het druk met de introductiedagen, het Project Liv-feest (zet nooit uitnodigingen op Facebook!), Halloween, zichzelf opnieuw uitvinden (Liv 2.0) en met de moedige en heftige beslissing van Lottes moeder. En natuurlijk is er die ene vraag: kan een zomerliefde een herfstliefde worden? Liv bruist en bubbelt als nooit tevoren!