Recensie:De duivelskunstenaar RECENSIE

Dit jaar, 2016 is het “Bosch 500-jaar”. De kunstschilder Jeroen Bosch overleed 500 jaar geleden. Deze middeleeuwse schilder was in zijn eigen tijd al een vermaard schilder en hij was de schakel tussen de Gotische Middeleeuwse religieuze kunst en de opkomende Renaissance. Ter gelegenheid van het Jeroen Bosch-jaar schreef Matthias Rozemond de historische roman “De duivelskunstenaar”, over deze middeleeuwse schilder Jeroen van Aken, zoals hij eigenlijk heette. Wat dreef hem om te schilderen op de unieke manier waarop hij dat deed?

Den Bosch, voorjaar 1481. Jeroen van Aken komt na zeven jaar zwerven door Duitsland en Italië, straatarm terug uit Venetië. Hij trekt voorlopig in bij zijn oudere broer Goessen, die getrouwd is met Jeroens jeugdliefde Kathelijne. Kathelijne is niet echt gelukkig in haar huwelijk. Ooit had zij zelf de ambitie om schilderes te worden, maar in die tijd was het voor een vrouw niet echt weggelegd om zo’n beroep uit te oefenen. Haar man krijgt diverse opdrachten, maar zijn hart zit er niet in en daarom haalt zij Jeroen over weer te gaan schilderen: het drieluik waar zijn broer geen gat in ziet.
Dit wordt Jeroens meesterwerk: De Tuin der Lusten.
De aantrekkingskracht tussen Jeroen en Kathelijne is onverminderd groot. Maar hij worstelt met zijn gevoelens en twijfelt aan zijn talent. Wanneer het laatste paneel van het drieluik zijn voltooiing nadert, staat Jeroen voor een onherroepelijke keuze.

Eigenlijk is er over Jeroen Bosch niet heel veel bekend. De feiten zijn er en Jeroen Bosch was al gedurende zijn leven een groot schilder. De mensen noemden hem de duivelskunstenaar, omdat hij de godsdienstige thema’s in een bijna surrealistische symboliek neer schilderde en omdat zijn personages lelijk waren, bijna duivels. Matthias Rozemond heeft een eigen invulling gegeven aan de gebeurtenissen en hij heeft op een hele goede manier feiten en fictie met elkaar verweven.

Hij beschrijft het verloop van de geschiedenis bekeken uit de oogpunten van de diverse hoofdpersonen. Ieder hoofdstuk heeft de naam van die persoon als titel, zodat het heel duidelijk is wie er ‘spreekt’. Rozemond heeft een fijne rustige duidelijke stijl van schrijven. Hij weet de innerlijke strijd die Jeroen van Aken voert, mooi te verwoorden en al gauw komen de werken van Jeroen in je gedachten tot leven en begrijp je het eigenlijk allemaal veel beter.Het zou goed zo gebeurd kunnen zijn, zoals Matthias Rozemond het allemaal beschrijft.

Het is een fijn boek om te lezen en een leuke voorbereiding voor de kunstliefhebbers onder ons, om daarna dan naar het Noordbrabants Museum in Den Bosch te gaan om de werken van Jeroen Bosch in ‘het echt’ te bewonderen.

De duivelskunstenaar

1  2  3  4  5

De duivelskunstenaar van Matthias Rozemond is een historische roman over de middeleeuwse kunstenaar en schilder Jeroen Bosch, ook bekend als Jheronimus Bosch. De rode draad in het verhaal is: wie of wat inspireerde hem tot het schilderen van De Tuin der Lusten? Deze roman verschijnt in het voorjaar van 2016, in het Jheronimus Boschjaar. De stad Den Bosch herdenkt dan zijn 500e sterfdag en er wordt een grote tentoonstelling van zijn werk ingericht in het Noord-Brabants Museum.

Den Bosch, voorjaar 1481. Jeroen van Aken komt na zeven jaar straatarm terug uit Venetië. Hij trekt voorlopig in bij zijn oudere broer die een schildersatelier heeft en in de tussentijd is getrouwd met Jeroens jeugdliefde Kathelijne. Zij haalt Jeroen over weer te gaan schilderen: een drieluik. Wanneer het laatste paneel zijn voltooiing nadert, staat hij voor een onherroepelijke keuze.