Recensie: Station Elf RECENSIE

In Toronto sterft de beroemde acteur Arthur Leander op het toneel tijdens het opvoering van King Lear. Diezelfde avond raakt Noord-Amerika besmet met de Gregoriaanse griep en het grootste deel van de bevolking overleeft deze griep niet. De griep betekende het einde van de wereld zoals we deze nu kennen met slechts een klein percentage aan overlevenden. Twintig jaar later reist Kirsten samen met het Reizende Symfonieorkest rond langs de dorpjes met overlevenden om Shakespeare op te voeren als de wereld opnieuw wordt bedreigd.

Het einde van de beschaving door een grote ramp is een onderwerp dat al vaak is gebruikt in films en boeken. Daarom is het een uitdaging om weer een nieuwe, originele insteek te vinden om de lezer nog te kunnen boeien. Het verhaal begint met de dood van Athur Leander en het uitbreken van de griep. Je volgt een van de hoofdpersonages en samen met hem kom je er langzaam achter wat voor effect de levensgevaarlijke griep op de wereld heeft. De alwetende verteller zorgt dat de spanning er vanaf de eerste bladzijde in zit. Vooral de opsomming van dingen die je in de post-apocalyptische wereld mist is erg indrukwekkend, want zo maakt de auteur een koppeling tussen de personages in het boek en de lezer. De lezer wordt hierdoor direct aangesproken en zo komt zo’n ramp als een dodelijk griepvirus wel erg dichtbij.

Na het spannende eerste deel gaat het boek twintig jaar verder in de tijd en neemt het verhaal af in tempo. Een mooie koppeling van het snelle leven wat we nu hebben, naar het leven in Jaar Twintig, waarin men bekomen is van het virus en gewend is aan de nieuwe wereld, waar altijd bedreigingen op de loer liggen. Je volgt de levens van verschillende overlevenden, afgewisseld met flashbacks. Arthur Leander is de rode draad in het verhaal dat zonder moeite wisselt tussen personages en het heden en verleden. Mandel heeft indrukwekkende karakters gecreëerd die ze allemaal op een hele knappe manier met elkaar verbonden heeft.

Station Elf heeft een bevredigend einde, maar vraagt om een tweede deel. In ieder geval kunnen we nog veel verwachten van deze veelbelovende jonge auteur.

Station Elf

1  2  3  4  5

WAT BLIJFT ER OVER ALS DE BESCHAVING TEN ONDER GAAT? EN HOEVER ZOU JE GAAN OM DIT TE BESCHERMEN?

Op een winterse avond in Toronto sterft de beroemde acteur Arthur Leander op het toneel terwijl hij de rol van zijn leven speelt. Diezelfde avond strijkt een dodelijk griepvirus neer op het Noord-Amerikaanse continent.

De wereld zal nooit meer hetzelfde zijn.

Twintig jaar later trekt Kirsten, een actrice van het Reizende Symfonieorkest, langs de nieuwe nederzettingen rondom de Grote Meren om Shakespeare op te voeren voor de overlevenden van de ondergang.

En dan wordt haar hoopvolle nieuwe wereld wederom bedreigd.