Recensie: De psychiater en het meisje RECENSIE

Edgar Simons is in opleiding tot psychiater als hij door een inschattingsfout onder verscherpt toezicht wordt gesteld. Tijdens zijn crisisdienst heeft een patiënt zelfmoord gepleegd en diens zus houdt hem daarvoor verantwoordelijk. Hij vraagt zich af of hij ooit nog aan zijn opleider kan bewijzen of hij geschikt is voor het vak. Of moet hij dit vooral aan zichzelf bewijzen?

Ook privé loopt zijn leven niet bepaald op rolletjes. Zijn vriendin Aisha heeft hem verlaten om met haar neef te trouwen. En zijn oma belt hem regelmatig, met een jenevertje te veel op, om te vertellen dat ze dood wil. Niet vreemd dat hij ook zelf psychische problemen krijgt. Zijn winterdepressie lijkt alleen maar erger te worden, terwijl het toch al april is en ook drinkt Edgar meer alcohol dan goed voor hem is.

En dan is daar Stella, een jonge aantrekkelijke borderline-patiënte, die hij leert kennen tijdens zijn crisisdienst. Als ze later bij hem in behandeling komt weet ze steeds verder in zijn leven door te dringen. Edgar heeft geen idee hoe hij haar op afstand moet houden en of hij dat eigenlijk wel wil.

De psychiater en het meisje is het debuut van Erik Rozing. Net als de hoofdpersoon in zijn boek werkt hij als psychiater. Dit is ook duidelijk te merken in zijn schrijfstijl, wat goed passend is bij de setting van zijn boek. Deze komt hierdoor duidelijk tot leven. Toch blijft het verhaal leesbaar voor de lezer die niet bekend is met deze wereld.

In De psychiater en het meisje worden enkele moeilijke thema’s besproken: zelfmoord, psychiatrische problemen, euthanasie, verslaving en de relatie tussen een arts en zijn patiënten. Erik Rozing weet dit met humor te beschrijven. Zijn duidelijke schrijfstijl brengt de personages tot leven, alsof je ze voor je ziet. Je leeft met de personages mee en voelt bijna hun pijn en verdriet.

Alles bij elkaar is dit boek zeker een aanrader! Zeker als je van dikke boeken houdt, want met ruim 400 bladzijdes kom je dan zeker aan je trekken. De psychiater en het meisje is mijns inziens een zeer succesvol debuut van Erik Rozing. Hopelijk volgen er nog meer boeken van dezelfde kwaliteit.

De psychiater en het meisje

1  2  3  4  5

Het leven van de jonge arts Edgar Simons heeft er wel eens zonniger uitgezien. Zijn vriendin heeft hem verlaten en in zijn opleiding tot psychiater staat hij onder verscherpt toezicht na een inschattingsfout met fatale gevolgen. Sindsdien valt het niet mee om zijn opleider ervan te overtuigen dat hij wel geschikt is voor het vak. Buiten zijn werk in het Huygens MC probeert hij zijn oma te steunen, die hem regelmatig met een borreltje te veel op belt om te zeggen dat ze niet meer wil leven.

Edgar is zelf niet vrij van psychiatrische klachten – hij heeft een depressie en drinkt meer dan hij van zijn patiënten acceptabel vindt. Steeds vaker vraagt hij zich af of hij wel psychiater moet worden en waarom hij dat eigenlijk wil. Dan krijgt hij Stella in behandeling, een jonge, aantrekkelijke borderlinepatiënte met een aanstekelijk gevoel voor humor. Stella is grenzeloos en dringt steeds verder in Edgars leven door. Zij fascineert hem, hij obsedeert haar. Hij moet haar op afstand zien te houden, maar hoe?