Recensie: Blijf waar je bent RECENSIE

“Weet je dat vannacht, als de klok twaalf uur slaat, alle slechte dingen in de wereld de macht hebben?” Sharon Bolton start Blijf waar je bent met een fragment uit Dracula. Boltons derde boek over Lacey Flint bevat alle ingrediënten voor een thriller van formaat: boeiende personages, originele thematiek en een gruwelijk plot dat je tot de laatste hoofdstukken in zijn greep houdt.

Bolton start met een proloog waarbij ze Lacey bij een psychologe laat komen. Vrijwel direct wekt ze spanning: waarom heeft Lacey het over snijden in een lichaam? Vervolgens keren we naar het eigenlijke verhaal. In de woonplaats van de elfjarige Barney worden verschillende jongens gevonden. Allemaal zijn ze vermoord: hun keel is doorgesneden. De nieuwsgierige Barney probeert uit te zoeken wat er allemaal is gebeurd. Middels Facebook, waarbij hij de pagina Verloren jongens, volgt zoekt hij uit wie dit gedaan zou kunnen hebben. Samen met zijn vrienden bezoekt hij de plaats delict en daar stuit hij op dingen die hij beter niet had kunnen vinden.

Ondertussen probeert het onderzoeksteam, onder leiding van Dana, de moordenaar te stoppen. Ook zij tast lange tijd in het duister. Lacey Flint, een gevierd rechercheur, is na haar laatste opdracht een tijdje uit de running: ze probeert haar leven op te pakken met behulp van een psychologe. Toch laat deze zaak haar niet met rust. Kan zij de moordenaar van de jongens opsporen? Kan zij voorkomen dat er meer jongens het leven laten?

Bolton start haar verhaal met het expliciet geven van hints die moeten wijzen naar de moordenaar. In het begin wekt dit irritatie: we willen immers zelf op zoek naar de dader. Echter, in de loop van het verhaal blijken de gevonden handschoenen, de lakens, de excuses om op bepaalde dagen over te werken of quotes als “tussen twee haakjes (…) de keukenmessen worden weer bot. Wil jij ze voor me slijpen” goed gekozen bliksemafleiders die het eigenlijke verhaal alleen maar realistischer maken. Bolton werkt deze bliksemafleiders op indrukwekkende wijze uit, waardoor het verhaal heel logisch en natuurlijk overkomt. Tegelijkertijd zet ze een complex, maar zeer onvoorspelbaar plot met een hoog verhaaltempo neer. Tot krap honderd pagina’s voor het einde weet je absoluut niet wie het gedaan heeft; een echte must voor een goede thriller. De cursieve delen helpen daarbij: ze zetten je op een dwaalspoor, ze corresponderen voor je gevoel niet met de vermoedelijke moordenaar.

Blijf waar je bent houdt je in zijn greep door de goede typering van Lacey en Barney. Vanaf het begin wantrouw je Lacey, maar je weet niet precies waarom. Haar duistere kant, haar onverklaarbare gedrag, haar verleden, haar contact met de naamloze gevangene en haar contact met Barneys vriendengroep: alles bezorgt je argwaan. Ook de avontuurlijke kant van Barney komt het verhaal ten goede. Waar de vroegwijze jongen behoorlijk ongeloofwaardig overkomt door misplaatste opmerkingen als “Als ik mijn baan nu opgeef, krijg ik hem niet meer terug alleen maar omdat de werkomstandigheden beter worden” of “Duidelijk zichtbare affectie tussen ouders en kinderen maakte altijd dat hij zich ongemakkelijk voelde”, zorgt hij tevens voor een interessant verloop van het verhaal: hij gaat op onderzoek uit via Facebook en bezoekt een plaats delict. Ook schijnbaar onbelangrijke personages, worden door de goede typering belangrijk. Zo bezorgt de rol van de mysterieuze Facebooker Peter Sweeps je direct argwaan en kippenvel: hij geeft het verhaal extra spanning mee.

Niet alleen het verhaal en de personages maken Blijf waar je bent tot een prachtig, verslavend boek. De thematiek in Boltons verhaal is bijzonder. Waar het motto vooraf onduidelijk lijkt, krijgt Dracula een gruwelijke rol rondom het syndroom van Renfield, oftewel ‘het vampirisme’ en het onderwerp ‘zelfbeschadiging’. Ook de manier waarop Bolton impliciete verwijzingen naar Peter Pan verwerkt, versterken het plot en maken het verhaal tot een ware thriller.

Blijf waar je bent bevat een prachtig verhaal dat je na de eerste letters niet meer weg kunt leggen. Het onvoorspelbare plot, de goed getypeerde personages en de bijzondere thematiek maken het boek tot een echte mustread.

Blijf waar je bent

1  2  3  4  5

De twaalfjarige Barney heeft dingen gezien die een kind niet zou moeten zien. Hij raakt geobsedeerd door een serie moorden in zijn buurt omdat hij, net als iedereen, weet dat de moordenaar opnieuw zal toeslaan. En het slachtoffer zal opnieuw een jongen zijn, zoals hijzelf. Het lichaam zal volledig leeggebloed worden achtergelaten op een van de strandjes aan de Thames. En dit kan elk moment gebeuren. Maar er is nog iets, een geheim dat Barney liever niet had geweten, dat hij met niemand durft te delen. Want wie zou een jongen van twaalf geloven?

Naast Barney en zijn vader woont Lacey Flint, een jonge politieagente die wegens een traumatische gebeurtenis voor onbepaalde tijd thuiszit. Er is geen enkele reden voor haar om bij de gebeurtenissen betrokken te raken. Maar het blijkt onmogelijk om er buiten te blijven.