Recensie: Lud-in-de-Mist RECENSIE

Waar gaat Lud-in-de-Mist eigenlijk over? Dat is een goede vraag. Lud-in-de-Mist is een oud verhaal en zeker in het begin heb je nog geen flauw idee waar het verhaal naartoe gaat.

Lud-in-de-Mist is een stad die ligt bij de zee en vlakbij grenst aan het mysterieuze elfenland. Vanuit dit elfenland worden er elfenvruchten naar binnengesmokkeld. En als iemand één van deze vruchten opeet verandert die persoon. Vaak gaan ze opeens naar het Elfenland en niemand die dan ooit nog wat van ze hoort. Nathaniel Chanticleer is burgemeester van dit stadje en Nathaniel is een beetje anders dan de rest. Want hij heeft op jonge leeftijd een “geluid” gehoord dat hem veranderd heeft. Als hij er op een dag achter komt dat zijn zoon elfenfruit heeft gegeten doet hij er alles aan om hem te redden.

Maar het verhaal is uniek en heel filosofisch geschreven. Vooral in het begin is het erg filosofisch en weet je niet waar het verhaal nu heen gaat. Maar gedurende je verder leest wordt het eigenlijk steeds meer een detective verhaal. Ik vond dit een grappige turn in het boek die ik niet zag aankomen maar het boek werd wel veel beter te begrijpen toen ik erachter kwam dat ze eigenlijk gewoon het mysterie proberen op te lossen.

Het in van een groot en bekend Engels literatuur boek vertaald naar het Nederlands en dit komt gewoon niet zo goed en mooi over als het origineel. Sommige delen zijn echt een beetje maf en komen raar of juist moeilijk over. In het engels is het juist mooi geschreven. Maar dit boek is de inspiratie geweest voor vele fantasie schrijvers zoals Neil Gaiman (Stardust) en ook Tolkien is geïnspireerd geraakt door dit boek. Dat Neil Geiman na dit boek Stardust heeft geschreven (Eén van mijn favoriete boeken) zie je echt helemaal terug. Je fantasie neemt je namelijk echt mee naar wat zou er gebeuren als mensen wel de heuvels (of dus de muur) overgaan om naar het wonderlijke land te trekken.

Voor degene onder ons die houden van de klassieke fantasie verhalen is dit boek zeker een aanrader. Het kan eigenlijk niet missen in je lijstje. Wel raad ik aan om het boek in het originele Engels te lezen. Dit maakt het boek veel mooier.

Lud-in-de-Mist

1  2  3  4  5

Nathaniel Chanticleer is een respectabel man die ontdekt dat zijn zoon verboden vruchten heeft gegeten. Meester Chanticleer bestuurt het pseudomiddeleeuwse stadje Lud, waar de burgers zo nuchter en prozaïsch zijn dat ze wildheid en fantasie hebben uitgebannen. Maar in het westen ligt Luds tegendeel; het verboden Feeënrijk, waaruit de vruchten zijn gesmokkeld die jongeren magisch aantrekken. Verslavend fruit, dat de verbeelding prikkelt en aanzet tot artistiek en bandeloos gedrag. Om zijn zoon te redden gooit Nathaniel zijn reputatie te grabbel. Mirrlees' thema is de plek van fantasie en verbeelding in het echte leven. Haar geestige en uiteindelijk tragische verhaal is allegorie, moordmysterie, psychologisch drama, generatieconflict en kritiek op de burgermoraal ineen. Bovenal is het een van de fraaiste bewerkingen van Britse fairy lore ooit geschreven.