Recensie: Houvast RECENSIE

Houvast’ is een boek van de Nederlandse auteur Martin Scherstra en gaat over Kim. Als Kim een foto met een andere vrouw vindt in de broekzak van haar vriend Tom, wordt ze achterdochtig. Ze beschuldigt Tom ervan dat hij vreemdgaat, maar de vrouw op de foto blijkt een collega te zijn. Kim biedt haar excuus aan, maar Tom is gekwetst en stelt voor een pauze in hun relatie in te lassen. Kim gaat terug naar haar familie in Friesland om te werken in de dierenpraktijk van haar vader. Terwijl de hele familie kampt met hun eigen liefdesleven, vraagt Kim zichzelf af of het ooit nog goed komt tussen haar en haar vriend.

Nog nooit eerder had ik een boek gelezen van Martin Scherstra, maar ik vrees dat dit de laatste keer is. Ik verwachtte dat ‘Houvast’ een soort van Nederlands Nicholas Sparks-boek was, maar dit bleek niet het geval. Ik vond het boek erg saai en niet goed in elkaar zitten. Kim vindt een foto van haar vriend en een andere vrouw in haar broekzak. De onbekende vrouw kust Tom uitgebreid op zijn wang en hij lacht 'van oor tot oor’. Zouden we daar niet allemaal een beetje achterdochtig van worden? Als Kim hier boos om wordt last haar vriend meteen een pauze in. Dat vond ik zelf wel erg overdreven.

De rest van het verhaal speelt zich af in Friesland en het werd er niet beter op. Je kunt de liefdesperikelen van de familieleden op de voet volgen, maar het was ontzettend saai. Er gebeurt niks spannends of interessants. Het hele boek lang niet. De ‘familieproblemen’ die er in voorkomen vond ik ook totaal oninteressant. Het nichtje van Kim haalde bijvoorbeeld een streek uit en belde naar 112. Dit vond de moeder van het kind extreem erg. Ik vond het allemaal niet zo spannend. Ook een puntje waar ik me aan irriteerde waren de Friese namen en woorden die in het boek voorkwamen. Voor mij als Brabander die in Amsterdam woont klinken de woorden ‘heit en meme’ en namen als ‘Alle, Gea en Jettie’ echt heel erg gek en zelfs een beetje oubollig.

Ik geef ‘Houvast’ twee hartjes. Het hele boek gebeurde er niets spannends, de problemen die zich afspeelden bij de hoofdpersonages vond ik oninteressant en de Friese twist vond ik een beetje gek om te lezen. Nee, ‘Houvast’ is het niet voor mij.

Houvast

1  2  3  4  5

Houvast is de nieuwe roman van Martin Scherstra, auteur van Gedreven en Terug naar Terschelling

Dierenarts Jitze Bouma is een graag geziene persoon in het Friese stadje Dokkum. Sinds het overlijden van zijn vrouw heeft hij nooit de behoefte gevoeld op zoek te gaan naar een nieuwe relatie. Zijn drie volwassen kinderen vinden dat het de hoogste tijd wordt dat daar verandering in komt. Een heerlijke roman boordevol romantiek!