Recensie: Het kleine leven van Norbert Jones RECENSIE

Norbert Jones is een man van zevenenzeventig jaar oud die in zijn garage een curiosaverzameling heeft met maar liefst negentienduizend stukken. Iedere dag is hij bezig in de garage met het catalogiseren en repareren van de voorwerpen terwijl zijn vrouw Emma, die nooit de garage betreedt, in huis bezig is. Tot op een dag Norbert besluit alles te gaan verkopen nadat hij te horen krijgt dat zijn hoofd een tikkende tijdbom is, er kan ieder moment een ader knappen wat zijn dood betekent. Hij verteld zijn vrouw niks van zijn doktersbezoek en hij maakt van zijn garage een winkeltje waar alleen mensen met een goed verhaal, die goed zorg gaan dragen voor het voorwerp een item mogen kopen. Norbert is zeer kieskeurig in zijn kopers en hij begint zich gaandeweg het proces af te vragen of hij het allemaal wel moet verkopen. Alle spullen hebben een persoonlijke herinnering, die allemaal terug blijken te linken naar zijn verdwenen zusje Beth. De verzameling blijkt niet zomaar een verzameling te zijn.

Het kleine leven van Norbert Jones is een boek over ouder worden, nostalgie, liefde, verlies en de zin van het leven. Marloes Kemming weet in haar debuutroman een prachtig meeslepend verhaal te vertellen. Op het eerste gezicht lijkt het over een tevreden oude verzamelaar te gaan, maar dan begint de oude Norbert Jones zich af te vragen wat hij nou eigenlijk bereikt heeft in zijn leven. Wat gebeurt er met zijn verzameling als hij dood is en wat is nou het nut van zijn verzameling? Daarop besluit hij alles te gaan verkopen en schenkt hij zijn krantenverzameling aan de archivaris van de lokale krant. Deze komt de verdwijning van zijn zusje op het spoor door omcirkelde krantenartikelen in de collectie. Norbert wil niks van de snotneus van een jonge archivaris weten en besluit dat de jongen de verkoper wordt tot alles verkocht is. Zo kan hij in de tussentijd genieten van het leven dat hij nog heeft, samen met zijn vrouw.

Op een avond vraagt hij zijn vrouw te beschrijven wat er in een boek zou staan over haar leven. Ze moet lachen want ze leidt tenslotte maar een eenvoudig leven, maar gaat helemaal op in de kleine, mooie, nostalgische details van haar leven. Wanneer zij de vraag aan Norbert stelt, moet ook hij bekennen dat hij maar een eenvoudig leven heeft gehad; het kleine leven van Norbert Jones.

Ik heb met tranen in mijn ogen het laatste hoofdstuk gelezen. Marloes Kemming weet je mee te voeren in het verhaal en de emoties van de hoofdpersoon Norbert. Met gedetailleerde beschrijvingen van de curiosa en de verhalen van de kopers kan je niet anders dan genieten van de nostalgie. Het concept ouder worden en het daarmee gepaarde terugkijken op je leven, kan niet anders dan ook de jonge lezers aan het denken zetten over hun eigen leven en zingeving in het leven. Bijt je vooral niet vast in het verleden, maar koester de mooie herinneringen, met of zonder voorwerpen. Ik vind dit een prachtig boek en koester het dan ook met zorg. 5 hartjes zijn er eigenlijk nog te weinig voor dit ontroerende verhaal over Het kleine leven van Norbert Jones.

Het kleine leven van Norbert Jones

Marloes Kemming

18 november 2015

ISBN 9789401604727
    Uitgever Xander
    284 pagina's

Xander

1  2  3  4  5

De zevenenzeventigjarige Norbert Jones leidt een ogenschijnlijk rustig leven. Hij heeft een liefdevol huwelijk, een ambitieuze dochter en geniet sinds twaalf jaar van zijn pensioen. Vol overgave stort Norbert zich op zijn favoriete bezigheid: verzamelen.

Ruim negentienduizend voorwerpen vonden in de loop der jaren hun weg naar Norberts garage. Ieder object uniek, verzameld in een poging iets van het verleden te behouden. Maar dan slaat het noodlot toe en wordt Norbert gedwongen zich de vraag te stellen: wat te doen met zijn unieke collectie? Een proces van loslaten begint, waarbij Norbert niet alleen afscheid moet nemen van zijn collectie, maar ook van zijn geheimen en naasten.

Het kleine leven van Norbert Jones is een ontroerend verhaal over verlies, nostalgie, liefde en ouder worden.