Recensie: Het wasmeisje van Zuiderhove RECENSIE

In het kleine dorp Leedijk woont de familie de Vree, een eenvoudig arbeidersgezin dat leeft volgens hun eigen waarden en normen. Wanneer ze daardoor tegen de haren instrijken van de machtige boeren lijkt een armoedig bestaan hun lot te worden. De naburige graaf weet daar echter een stokje voor te steken door zich persoonlijk met de familie hun barre situatie te bemoeien. Opeens lijken er zich allerlei deuren te openen, elk met een prachtige toekomst voor de verschillende leden van het gezin. Maar kan het wel echt allemaal zo gemakkelijk verlopen? Dromen komen toch alleen maar uit in sprookjes?

Het wasmeisje van Zuiderhove’ wordt verkocht als een streekroman, een categorie waar het boek inderdaad perfect in thuis hoort. Wisse Clemens laat de lezer kennismaken met een sympathieke familie van wie de levensloop door het verhaal heen wordt uitgewerkt. Hierbij ligt de nadruk op drie personages: Lientje, Antje en Rens. Net als de andere karakters in dit boek zijn deze erg zwart-wit gehouden zodat het gemakkelijk is om sympathie voor hen te voelen. Omdat Clemens deze aanpak doortrekt naar de hindernissen die hij opwerpt voor zijn personages creëert hij een gemakkelijk te lezen verhaal. Het tempo is daarbij erg aangenaam zodat het lezen heel ontspannend werkt. Op gezette tijden wisselt Clemens van perspectief wat maakt dat je steeds meer weet dan de personages. Dit is een handig gegeven omdat het hem de mogelijkheid biedt alle losse eindjes netjes af te werken. Een mogelijkheid die hij volledig aangrijpt, een erg groot pluspunt gezien dit binnen het genre niet altijd het geval is. De opgeroepen sfeer en het veelvuldig voorkomen van leuke spreekwoorden zijn een extra fijne toets.

Uiteraard kent het boek ook enkele nadelen, maar deze vallen eigenlijk binnen het genre. De liefdes zijn erg zoetsappig en onschuldig, wat ze voorspelbaar maakt. Ook de enorme hoeveelheid geluk en goedheid die het arbeidersgezin te beurt valt, balanceert wel erg op het randje van de geloofwaardigheid. Dit is echter pietlutten gezien dat te verwachten valt van een romantische streekroman.

Het wasmeisje van Zuiderhove’ is een amusant en positief verhaal dat je enige feelgood-momenten zal bezorgen. Ideaal als luchtige, ongecompliceerde lectuur voor tussendoor. Binnen het genre verdient dit verhaal dan ook vier hartjes.

Het wasmeisje van Zuiderhove

Clemens Wisse

8 september 2015

ISBN 9789401905435
    Uitgever Omniboek
    224 pagina's

Omniboek

1  2  3  4  5

Een nieuwe historische streekroman van Clemens Wisse, auteur van onder meer De jonge weduwe van Reggezate en Het dagboek van de boerin

Boerenzoon Hein Borgman wil niets liever dan trouwen met Lientje de Vree, zijn jeugdliefde maar slechts het wasmeisje op de kapitale hoeve van zijn ouders. Zijn moeder is daar fel op tegen en koppelt hem aan een rijke maar onaantrekkelijke boerendochter. Tot Heins grote spijt is weigeren geen optie...