Recensie: Met andere woorden RECENSIE

Met Met andere woorden slaat de veelgeprezen Jhumpa Lahiri een hele nieuwe weg in. Ook in dit boek staat nog steeds het lot van de vreemdeling centraal, maar dit keer is dat vooral de vreemdeling in taal. Haar eerste autobiografische verhalenbundel gaat over haar liefde voor Italië en het Italiaans. De taal heeft ze zich in de loop der jaren eigen gemaakt, maar de cursussen in haar thuisland Amerika geven haar geen voldoening meer. Ze besluit met haar gezin te verhuizen naar Rome om de taal waar ze zo van houdt dagelijks te kunnen spreken. Daarnaast besluit ze alleen nog maar in het Italiaans te lezen en te schrijven. Met andere woorden is daar de uitkomst van.

Het is natuurlijk de ultieme uitdaging voor iemand die haar brood verdient met taal: het schrijven van een boek in een aangeleerde, vreemde taal. Lahiri neemt ons mee in haar liefde voor het Italiaanse woord en geschrift, maar vooral ook de zoektocht van een schrijfster die het ineens moet doen zonder het Engels. Het gebrek aan woordenschat, synoniemen en de moeilijke spelling en grammatica zorgen ervoor dat ze zichzelf en haar schrijfkunst op een andere manier leert kennen en waarderen. Daarnaast laat ze de lezer kennis maken met grote schrijvers uit de Italiaanse literatuur en deelt ze haar ervaringen binnen een nieuwe cultuur.

Met andere woorden is een boek dat zal aansluiten bij de interesse van slechts een beperkt aantal lezers – niet zoveel mensen lezen immers ter ontspanning een autobiografisch boek over de Italiaanse taal. Toch kun je er enorm van genieten. Zelfs als je niets hebt met Italië en de strubbelingen van de schrijfster met het Italiaans je niets interesseren, wordt duidelijk waarom Lahiri één van de meest toonaangevende schrijvers van de eenentwintigste eeuw is. Lahiri kan namelijk ontzettend goed schrijven. Direct, pakkend, duidelijk en inspirerend. Dus mocht je zelf overwegen om Italiaans te leren of een tijdje in Italië te gaan wonen of wil je gewoon kennis maken met de schrijfstijl van Lahiri: dit boek is absoluut het lezen waard.

Met andere woorden

1  2  3  4  5

Al vanaf haar debuutbundel 'Een tijdelijk ongemak' schrijft Jhumpa Lahiri over het lot van de vreemdeling. Haar onvergetelijke verhalen en familiekronieken gaan over de cultuurshock die Indiase immigranten in Amerika ondergaan, en over hun kronkelpad naar assimilatie in een nieuw land.

Nu doet Lahiri moedig en openhartig verslag van haar eigen ervaringen. Twintig jaar geleden werd ze verliefd op Italië en het Italiaans. Door de jaren heen heeft ze zich de taal eigen gemaakt. Met Met andere woorden treedt ze in de voetsporen van Nabokov, Beckett en Conrad en schrijft ze voor het eerst in deze aangeleerde taal. Het is Lahiri's meest persoonlijke boek tot nu toe, het verhaal van een obsessie, een onderdompeling in een nieuwe cultuur, en van een wedergeboorte als schrijfster. Herkenbaar voor iedereen die zich ooit vreemdeling voelde.

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox