Recensie: Sterrengids voor gebroken harten RECENSIE

In het boek Sterrengids voor gebroken harten van Silvia Zucca word je de wereld van de astrologie ingezogen. Zelfs de meest sceptische persoon zal bij het lezen van dit boek toch even benieuwd zijn naar de eigen geboortekaart.

De Italiaanse Alice is een permanente pechvogel: ze is onhandig, kan geen relatie in stand houden en komt terecht in de meest pijnlijke en vreemde situaties. Op haar werk bij een productiemaatschappij voor televisieprogramma’s leert ze de acteur Tio kennen. Hij weet wat het probleem is van Alice: Saturnus – de planeet van hardheid, discipline en beproevingen in het leven – houdt zich schuil in het teken van de Weegschaal, haar sterrenbeeld. Na deze ontmoeting wordt Tio haar sterrengoeroe en zijn kennis gebruikt ze bij de zoektocht naar de juiste man; een man wiens sterrenkaart aansluit bij die van haar. Tegelijkertijd laat Sterrengids voor gebroken harten je van ieder sterrenbeeld weten wat voor man je kan verwachten: de Waterman ‘houdt er principieel andere ideeën op na dan jij’ en in de Tweelingen ‘schuilen zoveel persoonlijkheden dat ze met elkaar overhoop liggen.'

Zucca heeft een drukke en soms zelfs chaotische schrijfstijl met veel lange zinnen. In het Italiaans werkt deze manier van schrijven misschien, maar bij de Nederlandse taal lijkt het niet te passen. Dat zou kunnen komen door de vertaler. Er staan namelijk ook een aantal typefouten in. Dit samen leest niet altijd even prettig en daardoor wordt het moeilijker je in bepaalde situaties in te leven.

Aan de verhaallijn schort ook het nodige. Bepaalde elementen uit het verhaal blijven voor de lezer wat duister. Deze worden aangestipt, maar slecht uitgewerkt. Zo bedenkt Alice naar aanleiding van haar obsessie met de sterren een programma over horoscopen. Het blijft een mysterie wat het precies voor programma is waardoor je het idee krijgt dat de schrijfster er zelf geen duidelijk beeld van had. Daarnaast wordt het meer dan vijfhonderd bladzijdes durende verhaal op een gegeven moment langdradig. Je kan na een paar hoofdstukken al uittekenen hoe het ongeveer zal eindigen. Alleen de weg er naartoe blijft onduidelijk waardoor je toch doorleest; deze weg had echter een stuk korter gekund.

Al met al is Sterrengids voor gebroken harten een vermakelijk boek om te lezen. De humoristische situaties waarin Alice terecht komt, zijn leuk beschreven en dat gecombineerd met een interessant, hoewel ietwat voorspelbare verhaallijn, zorgen ervoor dat je het boek zo uit hebt.

Sterrengids voor gebroken harten

1  2  3  4  5

Alice gelooft niet in astrologie. Terwijl haar horoscoop rozengeur en maneschijn op alle fronten voorspelt, krijgt haar ex-vriend een kind (niet van haar uiteraard, hoe lang is het geleden dat ze seks heeft gehad?) en maakt ze op de werkvloer de ene na de andere klunzige fout door de nabijheid van een ongelooflijk aantrekkelijke man. Maar dan ontmoet Alice de aardige Tio. Dat het momenteel niet meezit, is allemaal de schuld van Saturnus die zich in haar sterrenbeeld Weegschaal ophoudt. Kortom: Alice lijdt aan een kosmisch syndroom van verrotte pech. Onder begeleiding van haar persoonlijke sterrengoeroe Tio steekt Alice de handen uit de mouwen om uit te zoeken wat er voor haar in de sterren staat geschreven.