Recensie: Het laatste licht RECENSIE

In Het Laatste Licht van Jen Minkman gaat hoofdpersoon Moira tijdens Halloween met haar zus en broer een wicca-ritueel doen. Dit loopt een beetje uit de hand, aangezien Moira daarna vreemde dromen heeft. Dromen die haar broer en zus op hetzelfde moment ook meemaken. De drie jongeren zijn niet alleen met elkaar verbonden, maar al snel blijkt ook dat Moira met de mysterieuze Hayko een band heeft. Moira heeft op dat moment maar één doel en dat is achter het verhaal van Hayko komen. Kan zij hem op tijd helpen?

Tijdens het lezen van ‘Het laatste licht’ kwam ik erg moeilijk in het verhaal. Dat had gedeeltelijk te maken met het feit dat de opmaak van het boek anders was vergeleken met boeken die ik normaal lees. Ook had het te maken met de sfeer van het verhaal. Het kwam, vooral in het begin, wat chaotisch over. Er waren ontzettend veel dingen gaande, naast de dromen die Moira en haar broer en zus ‘meemaakten’ en het ontdekken waar die dromen goed voor zijn. Zo werd ook de relatie tussen Moira en Patrick veel beschreven, de ruzies vanwege de rusteloosheid van Moira, en ook haar opleiding en werk waar zij veel energie en tijd aan besteed. Ik merkte dat ik mijn concentratie wat verloor als ik voor de zoveelste keer las dat Moira Patrick zo lief vindt, maar tegelijk zo geïrriteerd is. Hierdoor werd ik ook een beetje onrustig en legde het boek wat vaker weg dan het verdiende. Heel jammer, want ik vond het boek verder erg interessant!

Tijd speelt niet een grote, maar wel een erg belangrijke rol, iets waar ik altijd graag over lees. Het zorgde ervoor dat ik tijdens de dromen van Moira door het boek heen vloog. En hoewel ik in eerste instantie dacht dat het boek over Wicca zou gaan, speelt eigenlijk een andere religie een grotere rol. Heel gaaf hoe schrijfster Jen Minkman naar dat onderwerp onderzoek heeft gedaan en zo in Het Laatste Licht heeft verwerkt. Hoe alles samenkomt aan het einde liet mij even ademloos achter. Het boek had wat mij betreft niet mooier kunnen eindigen!

Het laatste licht

1  2  3  4  5

Als Moira haar zus en broer helpt bij een Wicca-ritueel tijdens Halloween, verwacht ze niet dat hun bezwering ook echt zal werken. Ze komen in een mysterieus landschap terecht dat mijlenver weg lijkt van de steencirkel Meini Hirion in Wales waar ze met hun ritueel zijn begonnen. Natuurlijk moet het wel een illusie zijn... maar de knappe, donkerharige jongen die Moira tijdens haar trance ontmoet kan ze niet zomaar als droom wegwuiven. Hayko, de geheimzinnige vreemdeling, duikt daarna nacht na nacht weer op in haar dromen. Een vreemde kracht lijkt haar steeds weer terug te trekken naar het dromenland uit haar visioen, en de dingen die ze daar ziet beginnen steeds meer op nachtmerries te lijken. Maar waar Moira zich het meeste zorgen om maakt is niet dat ze in haar dromen met allerlei monsters en engelen moet vechten; het is het besef dat ze verliefd begint te worden op een jongen die helemaal niet bestaat. Wat als je écht kunt vallen voor de man van je dromen?

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane