Recensie: Licht uit, spot aan RECENSIE

Roos is dol op musical. Zingen en toneelspelen doet ze het liefst de hele dag door. Dat ze plotseling auditie mag doen voor de musical "Volg je droom", is dan ook helemaal geweldig. Maar ook behoorlijk spannend… Want wat nu als je niet gekozen wordt? Gelukkig is dit voor Roos niet het geval. Ze mag meedoen! Zenuwen, repetities, de première… Er staat haar een hoop te wachten. Maar Roos staat er niet alleen voor, want ze maakt al snel nieuwe musicalvrienden. En ze wordt gesteund door haar familie en haar beste vriendin Juultje. Toch lijkt niet iedereen op school het leuk te vinden dat ze in een echte musical speelt. Zo krijgt Roos een vervelend briefje en wordt haar optreedschema beklad in de klas. Een reden om te stoppen met musical?

Licht uit, spot aan is verschenen als een mooie hardcover. Het boek is onderverdeeld in de verschillende fases die je meemaakt als je in een musical speelt. Zoals auditie, repeteren en doorloop. Door deze onderverdeling is het verhaal erg overzichtelijk voor de lezer. De auteur, Simone Kortsmit, heeft een vlotte schrijfstijl. Hierdoor leest het boek als een trein. Of liever gezegd: als een sneltrein. Tijdens het lezen wilde ik op sommige momenten even aan de noodrem trekken. Alles gaat zo snel dat het verhaal wat diepgang mist.

Gebeurtenissen hadden hier en daar beter uitgewerkt kunnen worden. En als er dan iets plaatsvond met wat meer diepgang, zoals het meisje bij Roos op school dat ietwat doordraait door jaloezie, kwam het niet goed over. Kortsmit beschrijft meer het leven van een jonge musicalster dan dat het echt een spannend verhaal is. Ook al belooft de flaptekst dat wel. Toch is het informatieve boek zeker een aanrader voor jonge lezers die ook van musical houden, en misschien binnenkort zelfs voor het eerst auditie gaan doen.

Licht uit, spot aan bevat veel leuke en handige musicalweetjes. Het lied “Je dromen achterna”, wat gezongen wordt in Roos’ musical, kun je zelfs op YouTube vinden. Een leuke toevoeging. Het boek is het eerste deel in de serie Musicalsterren. Deze serie is geschikt voor jonge musicalsterren van 10 tot 12 jaar.

Licht uit, spot aan

1  2  3  4  5

Roos doet auditie voor de musical Volg je droom en krijgt de rol. Ze is superblij! Van de ene op de andere dag verandert haar leven. In haar vrije uren moet ze repeteren, ze komt in de krant en ze bouwt een hechte vriendschap op met de meisjes en jongens van de kindercast. Maar Roos heeft ook minder tijd voor haar bff Juultje en niet iedereen op school is even blij voor haar ... Wordt de musicaldroom van Roos een nachtmerrie?