Recensie: Cakeology RECENSIE

De naam van het boek verklapt het al een beetje. Cakeology is namelijk een échte taarten-encyclopedie. Een bruiloft of verjaardagsfeest is natuurlijk niet compleet zonder een heerlijke taart. In Cakeology deelt taartdecorateur Juliet Sear haar geheimen voor het maken van een lekkere en oogverblindende taart met een echte wow-factor! Van een pinata-taart voor gevorderden (inclusief verrassing) tot mini-cakejes met ganache voor beginners; dit boek bevat voor ieder wat wils. Sear leert je stap voor stap alle facetten van de wereld van de taartdecoratie.

Juliet Sear is een van de meest toonaangevende taartdecorateurs van Engeland. Ze heeft een succesvolle taartenwinkel in Essex en werkt als adviseur voor het tv-programa Cake Boss op de zender TLC. In haar boek Cakeology kan je alles lezen over het maken en versieren van twintig échte spektakel-taarten. De recepten zijn onderverdeeld in vijf verschillende moeilijkheidsgraden. Als je nog niet veel ervaring hebt met het bakken van taarten raad ik je aan om niet verder te kijken dan fase drie. Deze baksels zijn namelijk al behoorlijk lastig te maken. Het fijne aan het boek is wel dat de recepten en decoratiestappen verduidelijkt worden aan de hand van mooie fotografie. Dit geeft je een goed beeld van wat je moet doen!

Alle taarten in het boek zien er heerlijk uit. En eerlijk is eerlijk, ze zijn prachtig! De pinata-taart, inclusief vulling, is mijn persoonlijke favoriet. Naast de baksels bevat het boek ook een register met alle keukengerei die je nodig hebt om mooie taarten te maken. Ook geeft Sear handige tips. Let op: lees deze tips goed voor je aan de slag gaat! Hierdoor kom je tijdens het bakken niet voor verrassingen te staan. Wist je bijvoorbeeld dat je sommige taarten twee dagen van tevoren moet maken, voordat je de taart kan gaan versieren? En dat je sommige eetbare sjablonen moet laten drogen in de oven?

Sear noemt het bakken van een taart een ‘project’, dat vind ik erg leuk bedacht, want het zijn ook écht taartprojecten! Doordat het proces achter de projecten wordt beschreven, met veel praktische informatie, tips en trucs kun je zelf je eigen meesterwerk maken. Van mij had Sear wel iets meer aandacht mogen schenken aan de recepten zelf. Zoals ze zelf zegt kun je voor alle taarten elk cakerecept gebruiken dat je wilt, maar ik had graag iets meer van haar eigen favoriete baksels gezien. Ze vertelt namelijk wel heel veel leuke dingen over zichzelf, dus ik had deze persoonlijke touch daarom ook graag terug gezien in de recepten.

Als je aan de slag wilt gaan met het versieren van taarten is dit boek zeker een aanrader om aan te schaffen! Maar als je enkel opzoek bent naar lekkere en makkelijke recepten, zou ik voor een ander bakselboek kiezen.

TIP: Kijk voor een klein voorproefje van de mooie taarten eens op het Instagramaccount van Juliet Sear!

Cakeology

1  2  3  4  5

Cakeology bevat makkelijke recepten voor beginners, zoals eenvoudig versierde koekjes, mini-cakejes met ganache en een piñatataart (met een verrassing erin!). Maar ook moeilijkere taarten komen aan bod die een grotere uitdaging vormen, zoals stapeltaarten en taarten met prachtige decoraties, zoals een bloemenvaastaart. Sears laat alle facetten van taartdecoratie zien, van het maken van fondantbloemen tot het schilderen op suikerglazuur.

De recepten in het boek zijn helder en makkelijk te volgen, ook voor absolute beginners. De stap-voor-stap-fotografie, de vele tips en de uitleg van technieken maken het mogelijk dat ook hobbybakkers de taarten uit het boek kunnen maken.