Recensie: De ware voor jou RECENSIE

De ware voor jou is het zesde deel in de Sullivan-serie van Bella Andre. De delen zijn met elkaar verbonden doordat elk boek over een ander familielid gaat, maar verder kun je de boeken los van elkaar lezen.

In De ware voor jou is het de beurt aan Ryan Sullivan. Hij leerde Vicki kennen toen ze nog maar op de middelbare school zaten en zij hem redde van een auto die hen bijna overreed. Vijftien jaar later zijn ze nog steeds goed bevriend, al hebben ze elkaar al een hele tijd niet gezien. Vicki was naar Europa vertrokken, getrouwd, gescheiden en blijkt nu weer terug te zijn in San Francisco. Vicki’s doel is het bemachtigen van een belangrijke beurs voor haar beeldhouwwerk. De man die ze hiervoor moet overtuigen lijkt echter verkeerde bijbedoelingen te hebben. Dus schakelt ze Ryan in om te doen alsof hij haar vriend is. Maar het doen alsof zorgt al snel voor oplaaiende passie tussen het stel. Durven Ryan en Vicki hun vriendschap in de waagschaal te zetten en te gaan voor echte liefde?

Al direct vanaf de eerste pagina was er iets wat me niet lekker zat. Ryan en Vicki kennen elkaar al ruim 15 jaar en claimen goede vrienden te zijn. Op zo’n beetje elke pagina maakt één van beiden echter wel een verwijzing naar hoe zeer hij / zij naar de ander verlangt, naar hoe knap de ander wel niet is of hoeveel mooier de ander in de afgelopen jaren geworden is. Ik vond dat jammer. Ik had namelijk liever dat het verhaal draaide om ontluikende gevoelens die voortkomen vanuit een echte stabiele vriendschap zonder romantische gevoelens. Het voelde nu vooropgezet en geforceerd. Een natuurlijker verloop had in mijn ogen een mooier verhaal op kunnen leveren.

Bella Andre laat je in De ware voor jou zowel vanuit het perspectief van Vicki als vanuit het perspectief van Ryan meekijken. Dit is handig, omdat je dan meteen door hebt hoe de een op de ander reageert en hoe ze beiden écht over bepaalde dingen en vooral over elkaar denken. Ik vond het aan de andere kant ook een nadeel. Je weet namelijk al vanaf pagina 1 dat ze elkaar het liefst de kleren van het lijf scheuren – die spanning en onzekerheid ontbreekt dus totaal. Ik werd als lezer nu eerder ongeduldig: just go with it already! Loop niet er niet zo omheen te draaien.

Want dat gebeurt gedurende het grootste gedeelte van het boek. Ze draaien om elkaar heen, en dat terwijl de ruimte tussen beiden - mede door omstandigheden - steeds kleiner wordt. Ik vond het jammer dat het leek alsof Bella Andre een soort god van Ryan wilde maken, een extreem perfecte jongen: knap, succesvol, gespierd, beschermend. Ik heb liever dat er ook iets niet zo perfect is: fouten maken mensen immers menselijk.

De ware voor jou is een prima boek als je even je verstand op nul wil zetten en wil lezen over twee mensen die verliefd op elkaar zijn, maar uiteraard eerst de nodige drama en obstakels moeten overwinnen om echt aan hun verliefdheid toe te kunnen geven. Het verhaal is cliché en behoorlijk voorspelbaar, maar het leest wel lekker vlot en zorgt voor een aantal uurtjes onbezorgd leesplezier. En dat is eigenlijk het enige wat je van zo’n boek verwacht.

De ware voor jou

Bella Andre

1 december 2015

ISBN 9789022575369
    Uitgever Boekerij
    300 pagina's
  • Ondertitel:

Deel 6 van de Sullivan serie

Boekerij

1  2  3  4  5

Vicki Bennett en Ryan Sullivan zijn al sinds hun vroege jeugd beste vrienden, een diepe vriendschap die alle stormen van hun leven heeft doorstaan, waaronder Vicki’s mislukte huwelijk en Ryans reputatie als onweerstaanbare vrouwenversierder. Als Vicki geconfronteerd wordt met de ongewenste avances van een machtige man, wendt ze zich tot Ryan met de vraag of hij wil doen alsof hij haar vriend is.

Ryans beschermingsinstinct wordt onmiddellijk gewekt: iedereen moet met zijn handen van zijn Vicki afblijven! Tenminste, iedereen, behalve hij. Maar alle aanrakingen en kussen die nodig zijn om zijn rol goed te spelen, leiden onbedoeld tot een nacht vol wilde passie. Is de sensuele band die Vicki en Ryan opeens voelen te veel voor hen en hebben ze hun jarenlange vriendschap onherstelbaar beschadigd? Of kan liefde het onmogelijke voor elkaar krijgen en hun vriendschap omvormen tot de perfecte combinatie?