Recensie: Onverwachte liefde RECENSIE

'Onverwachte liefde' gaat over Fiona Nelson. Als haar man Ray komt te overlijden blijft ze achter als weduwe en moeder van drie kinderen. Om wat extra geld te verdienen, want nog meer werken met drie kleine kinderen trekt Fiona niet, ontmoet ze Bill Bailey. Bill is een bouwvakker die onderdak zoekt en bij Fiona in huis komt te wonen. Ondanks het advies van haar moeder om hem absoluut niet in huis te halen, neemt Bill toch zijn intrek. Fiona kan het geld goed gebruiken vanwege haar drie kinderen. Nadat ze elkaar wat beter leren kennen is de onzekerheid al snel verdwenen. Echter stoppen de problemen daar niet voor Fiona. Haar dochter Katie komt in groot gevaar, iets waar haar moeder bijna aan onderdoor gaat. Gelukkig is er Bill om haar op de been te houden. Maar hoe lang houdt ze dit vol?

Ik kwam wat moeilijk in het verhaal, waarschijnlijk door het taalgebruik in het begin. Fiona en Bill spreken elkaar aan met 'u', heel formeel en daardoor las het verhaal niet zo vlot weg. Naarmate ze elkaar beter leren kennen, verdwijnt ook het formele taalgebruik. Wat ik heel knap vind van Catherine Cookson is de opbouw van het verhaal. Mijn voorkeur bij romans gaat altijd uit naar een verhaal dat is opgebouwd in chronologische volgorde, niet een verhaal waarin de lezer terugblikt naar het verleden.

In 'Onverwachte liefde' volgen de gebeurtenissen elkaar in een logische volgorde op. Het boek bevat voldoende spanning om interessant te blijven en heeft (na een paar hoofdstukken) een prettige schrijfstijl. Een klein puntje van kritiek vind ik de diepgang van het verhaal, want die is er eerlijk gezegd niet echt. De gebeurtenissen in het verhaal zijn heftig, maar ook wel weer snel opgelost. De gesprekken tussen Fiona en Bill zijn goed geschreven, maar duren vaak maar heel kort. Het is soms prettig om boeken te lezen die over het algemeen oppervlakkig blijven en daardoor makkelijk lezen, maar als je van veel diepgang in een verhaal houdt waarbij je zelf moet meedenken, dan is dit niet het boek dat je zoekt. Echter, wil je 's avonds nog even een paar hoofdstukken lezen in een boek dat je niet de hele nacht zal wakkerhouden, dan is dit een aanrader.

Voor de liefhebbers van langere verhalen: Dit boek is deel 1 van de Fiona-trilogie. Naar verwachting verschijnen deel 2 en 3 later dit jaar.

Onverwachte liefde

Catherine Cookson

2 november 2015

ISBN 9789022566671
    Uitgever Boekerij
    304 pagina's
  • Ondertitel:

Fiona #1

Boekerij

1  2  3  4  5

Catherine Cookson

Onverwachte liefde

Deel 1 van de Fiona-trilogie

De jonge Fiona Nelson blijft berooid achter als haar man sterft en ze alleen voor haar drie kinderen moet zorgen. Ondanks de tegenwerpingen van haar moeder besluit ze een kamer in haar huis te verhuren om wat extra geld te verdienen. Als Bill Bailey op haar advertentie reageert, heeft Fiona in eerste instantie haar twijfels: is het wel verstandig een ruige bouwvakker toe te laten in haar huis, ook al heeft ze het geld nog zo hard nodig?

Al snel blijkt dat schijn bedriegt. Na een paar maanden kan Fiona zich niet meer herinneren hoe het leven was voordat Bill zijn intrek nam. Naarmate ze hem beter leert kennen, realiseert ze zich dat onder Bills ruwe buitenkant een fantastische man schuilt. Een man die wel eens een veel grotere invloed op haar leven zou kunnen hebben dan ze in haar stoutste dromen voor mogelijk hield…