Recensie: De doodsvogel - Samuel Bjørk RECENSIE

“En dat beeld zou haar leven veranderen […]. De mond die glinsterende witte tanden bloot lachte toen hij de muis uit zijn mond haalde en haar met zijn dode blik strak aanstaarde. Daarna klapperde hij met zijn veren en zei ‘Ik ben de uil.’”

De doodsvogel’ is de tweede thriller van de Noorse schrijver Samuel Bjørk. Zijn thrillerdebuut ‘Ik reis alleen’ is een wereldwijde bestseller, in Nederland zijn er meer dan 60.000 exemplaren van verkocht. Een Zweedse én Amerikaanse tv-bewerking zijn al in de maak. De verwachtingen voor zijn tweede boek zijn dan ook hooggespannen. Zal het Samuel Bjørk lukken om het verpletterende succes van zijn thrillerdebuut te evenaren?

In ‘De doodsvogel’ roept de ervaren rechercheur Holger Munch wederom de hulp in van de talentvolle jonge rechercheur Mia Krüger. Mia zit echter op zijn zachtst gezegd niet lekker in haar vel, ze worstelt met zelfmoordneigingen en verslaving. De dood van haar tweelingzus Sigrid blijft voor haar moeilijk te verwerken en ze heeft niemand in haar sociale omgeving die haar helpt met deze worstelingen.

De moordzaak draait om een een schokkende rituele moord: een tienermeisje is vermoord en in een specifieke houding neergelegd in een pentagram. Vervolgens blijkt dat ze voor haar dood een tijdlang gevangen gehouden is, en vindt een hacker een weerzinwekkend filmpje van de gevangenschap van het meisje: in het videobeeld is nog net in de hoek een silhouet te ontdekken, van een persoon die een verenkleed draagt als een uil. De doodsvogel. Wat heeft de rituele moord te betekenen? Lukt het Mia om haar persoonlijke problemen de oplossing van de zaak niet te laten beïnvloeden? En lukt het om de psychopaat te stoppen voordat hij weer toeslaat?

Dit tweede deel kun je goed op zichzelf staand lezen, maar het is toch leuker als je de voorgeschiedenis van de personages al kent. In dit boek is er veel aandacht voor de ontwikkeling van de karakters van Mia en Munch, maar daarnaast ook steeds meer voor de bijrollen van de hacker Gabriel Mork en de politieagent John Larsen. Zo leer je alle personen in het onderzoeksteam beter kennen en voelen ze als meer volwaardige karakters.

Vanaf het begin af aan weet het boek je het verhaal in te trekken en wil (en kan) je het boek niet meer wegleggen. Wederom gaat de psychologische thriller over een zwaar gestoord individu, over wiens gruwelijke acties je steeds meer leert. De snippers informatie die de auteur prijsgeeft zijn slim gedoseerd en uiteindelijk komt het verhaal tot een zeer verrassende conclusie. Mijn enige kritiekpunt is dat het soms wel echt heel toevallig is hoe netjes de verhaallijnen met elkaar verbonden blijken te zijn. De persoonlijke betrokkenheid van Holger Munch was te voorspellen en voelde voor mij niet helemaal geloofwaardig.

Toch weet Samuel Bjørk met ‘De doodsvogel’ de hoge verwachtingen waar te maken. Een geraffineerd geconstrueerd plot, een ijzersterke spanningsboog en goed neergezette personages: dit boek heeft alles. Ik kan persoonlijk niet wachten tot Samuel Bjørk met een volgend deel komt over de rechercheur Munch en Mia. Een echte pageturner!

De doodsvogel

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

In De doodsvogel van de Scandinavische schrijver Samuel Bjørk (van de bestseller Ik reis alleen) keert het politieduo Holger Munch en Mia Krüger terug in een psychologisch indringende thriller.

Een tienermeisje lijkt ritueel vermoord te zijn en het onderzoeksteam van Munch wordt op de zaak gezet. De bijdrage van superrechercheur Krüger is cruciaal, maar ze worstelt met zelfmoordneigingen en verslaving. Dan duikt er een verontrustend filmpje op dat nieuwe details prijsgeeft.
    Ondertussen zit Munchs dochter midden in een emotionele crisis en komt ze in contact met een zeer zieke geest….