Recensie: Wolfsroedel RECENSIE

Vulpe, Ion en Alexandru zijn het werk in hun eigen dorp zat en besluiten zich aan te sluiten bij een roversbende. Ze verwachten dat dit een geweldige en onbezorgde tijd wordt, maar niks is minder waar. Na een tijdje vestigen ze zich in een oud en vervallen klooster. Een schaapherder wil hen wel helpen en er dwaalt nog een kluizenaar rond in het klooster. Al heel snel valt de bende uit elkaar en moeten ze kiezen. Of de Wolfsroedel of de Jonge Wolven.

Wolfsroedel wordt bestempeld als een kinderboek, maar hier lijkt het helemaal niet op. Naast dat het boek gewoon heel erg moeilijk is geschreven en je er erg lastig in komt, is het onderwerp ook niet helemaal geschikt voor kinderen. Onderwerpen zoals geweld en wraak komen veelvuldig voor. De achterflap geeft een spannend verhaal weer die perfect lijkt te zijn voor de jongere jongens. Op deze manier krijg je ze eindelijk aan het lezen, lijkt wel. Toch, als je het boek begint is dit wel anders. Door je nieuwsgierigheid blijf je doorlezen, omdat je dingen op de achterflap hebt gelezen die je aandacht enorm trokken. Maar als je dit niet hebt gelezen zal je het boek waarschijnlijk snel weer wegleggen.

Het hele verhaal is eigenlijk erg vaag en lastig om in te komen. Je moet jezelf er echt even doorheen slepen voordat je daadwerkelijk een beetje in het verhaal zit. Waarschijnlijk heeft Floortje Zwigtman dit ook al door gehad, aangezien er een hele lijst met uitleg achterin het boek staat. Maar als je een boek schrijft voor jongeren van rond de 14 jaar zou dit niet nodig moeten zijn.

Ook hierdoor is het volgen van het verhaal gewoon erg lastig, terwijl het onderwerp nog steeds zo interessant en leuk blijft. Het originele aan dit verhaal is dat het vertelt wordt door een van de rovers. Maar dan op zijn oudere dag. Het is echt alsof je naast hem zit op de stoel en luistert naar zijn verhaal over wat er allemaal gebeurd is.

Het verhaal is leuk bedacht, maar gaat voor mijn gevoel net iets te uitgebreid door. Het is zeker geen boek voor hele jonge lezers en al helemaal niet voor lezers die snel kunnen afhaken. Een boek voor de echte doorbijters. Zonde, want Wolfsroedel had zo’n goed boek kunnen zijn.

Wolfsroedel

1  2  3  4  5

Het was opwindend niet langer een mens te hoeven zijn en je aan de regels van de mensen te moeten houden. Het moorden maakte je vrij van alle wetten en geboden. (…) Met een dolk of boog in je hand was je machtig. Je besliste over leven en dood.

Roemenië, eind negentiende eeuw. Vulpe, Alexandru en Ion ontvluchten hun saaie dorp, op zoek naar avontuur. Ze sluiten zich aan bij de roversbende van Vulpes broer. Bij een verlaten klooster ontdekken ze het graf van prins Vlad Tepes, ook wel bekend als Dracula. Kort daarna duikt er een schaapherder op, die vertelt over oorlogen uit een bloederig verleden. De jongens raken in de ban van zijn gruwelverhalen en laten zich meeslepen in een spiraal van geweld. Ver weg van het dorp met zijn regels en beschaving verworden ze tot wolven…

Met Wolfsroedel vestigde Floortje Zwigtman in 2002 in één klap haar naam als auteur voor jongvolwassenen. Het boek werd bekroond met de Gouden Uil en een Zilveren Zoen. Wolfsroedel gaat over de strijd tussen goed en kwaad in ieder mens en is actueler dan ooit.

‘Zwigtman weet de verhaallijnen ingenieus te verknopen tot een veelzijdig en veelomvattend boek over broeders die in vijanden veranderen, over goed en kwaad, over het wezen van de mens. (…) Met dit verhaal bewijst Floortje dat ze de vertelkunst meester is.’ Juryrapport Gouden Uil