Recensie: Alias Kiki RECENSIE

Deze familieroman van schrijfster Olga van der Meer gaat over Kyara. Een blonde, knappe vrouw van 30 jaar. Op haar zeventiende iss ze zwanger geraakt, twaalf jaar later heeft ze een gezin dat bestaat uit haar man Lucas en de tweeling van ondertussen 13.  Ze heeft het goed voor elkaar. Genoeg geld, een mooi huis terwijl ze tegelijkertijd meelift op het succes van haar man, Lucas.

Totdat Kyara met haar beste vriendin Carlijn uit eten gaat en erachter komt dat Lucas en zijn ouders verscheidene geheimen voor haar hebben. Lucas heeft nog een dochter, ook al geeft hij dit in eerste instantie niet toe. Waarom zou je een vrouw verplichten om abortus te plegen? Waarom zou je één van je kinderen verzwijgen? Waarom zou Lucas liegen?

Kyara’s keuze is snel gemaakt. Lucas en Kyara scheiden en dit is het begin van een nieuw leven voor Kyara. Om financiële schulden tegen te gaan gaat ze op zoek naar een baan. Kyara wordt aangenomen bij hetzelfde bedrijf als haar beste vriendin, Carlijn. In het begin werkt Kyara als barvrouw, later gaat ze voor veel geld met mannen mee naar boven. Kyara, alias Kiki, deelt met rijke mannen het bed om zo haar leven te kunnen onderhouden. Hoe lang gaat dit goed? Maar vooral, is Kyara, alias Kiki, echt gelukkig?

De familieroman vond ik op momenten zeer makkelijk geschreven. Zelfs als langzame lezer leest dit boek snel en makkelijk. Het verhaal heeft meerdere realistische maar zeker ook onrealistische aspecten. De scheiding, het voorgelogen worden en de eenzaamheid die Kyara probeert te onderdrukken zijn naar mijn beleving veelvoorkomende onderwerpen. Om vervolgens als prosituee te gaan werken vind ik minder realistisch. Het minder realistische aspect maakt het boek bijzonder, om dan toch menselijk te blijven schrijven, is zeer knap.

Persoonlijk vond ik het boek zeer voorspelbaar. Het zoetsappige, dagelijkse drama beschreven in combinatie met zeer realistische dialogen maken dit boek toch het lezen waard. Dit boek behoort naar mijn mening tot de makkelijk leesbare boeken voor een zomerse dag.  Weinig daadwerkelijke diepgang, iets wat op zijn tijd ook wel fijn is om te lezen.

Alias Kiki

1  2  3  4  5

Tienermoeder Kyara trouwt op haar achttiende al met jeugdliefde Lucas, de vader van haar tweelingdochters. Twaalf jaar lang hebben ze een goed huwelijk, waar helaas een eind aan komt als Kyara achter een goed bewaard geheim van Lucas komt. De kinderen kiezen ervoor om bij hun vader te gaan wonen en Kyara blijft berooid achter. Ineens moet ze gaan werken voor de kost, iets wat door haar gebrek aan ervaring en een opleiding erg moeilijk is. Het werk wat ze uiteindelijk gaat doen houdt ze zorgvuldig verborgen voor haar omgeving en zeker voor haar dochters. Ze verandert er zelfs haar naam en haar uiterlijk voor. Als ze dit alles later achter zich weet te laten en ze een heel nieuwe weg inslaat, duikt er plotseling iemand op die haar toch herkent.