Recensie: Twintig regels liefde RECENSIE

Stella werkt in een hospice, waar ze alleen nachtdiensten werkt. Tijdens deze diensten schrijft ze brieven voor haar patiënten. In deze brieven vertellen de patiënten aan hun geliefden hoeveel ze van hen houden, of ze geven hen praktische tips, zoals hoe de wasmachine werkt. Deze brieven stuurt Stella naar de geadresseerde zodra de patiënt overleden is. Bij één brief is Stella er echter van overtuigd dat de geadresseerde de brief moet ontvangen voordat de patiënt overlijdt. Haar eigen leven loopt niet echt op rolletjes, maar ze is van mening dat iemand anders wel een goede afloop verdient.

Ik had moeite om echt in het verhaal te komen. In Twintig regels liefde volg je namelijk drie hoofdpersonages die ongestructureerd alle drie aan bod komen. Ieder apart hoofdstuk wordt ook weer afgewisseld met een brief. Deze brieven zijn allemaal afscheidsbrieven, brieven die worden verstuurd door Stella nadat de persoon is overleden. De meeste brieven hebben niets te maken met het verhaal en gaan over personen die helemaal niet aan bod komen. Er zaten wel een paar mooie brieven bij, maar over het algemeen voegde het voor mijn gevoel weinig toe aan het gehele verhaal. De afwisseling tussen drie hoofdpersonages en de afscheidsbrieven zorgden er voor dat het geen boek werd dat ik op ieder vrij moment oppakte om te gaan lezen.

Eigenlijk ging dit het hele boek zo door. Het rustige tempo kabbelt het hele boek door, er is geen enkele spanningsboog. De schrijfstijl van Rowan Coleman is oké, maar zorgt er niet voor dat je het boek niet weg kan leggen. De verhalen van de drie personages waren vermakelijk, maar hebben geen plek in mijn hart veroverd. Het was mooi dat het verhaal van Hugh en Stella even met elkaar verweven waren, net zoals Stella en Hope, maar de overlap tussen deze personages was eigenlijk maar minimaal. De personages kwamen niet echt tot leven.

Twintig regels liefde is een boek over liefde, de dood en vergeving. Ik vind het idee van het boek origineel, maar de uitwerking helaas wat minder.

Twintig regels liefde

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Wat als je nog maar één kans had? Eén kans om een brief achter te laten voor degene van wie je houdt? Wat zou je schrijven? Tijdens haar nachtdiensten schrijft verpleegkundige Stella brieven voor haar patiënten. Daarin vertellen ze aan hun geliefden over hun gedachten, hun gevoelens, en over hun laatste wens. Soms staan er praktische tips in - hoe werkt een wasmachine? - en soms ouderlijk advies - hoe word je een goede vader? Stella belooft dat ze de brieven pas na hun dood zal versturen. Maar dan breekt ze die belofte: er is één brief waarvan ze vindt dat ze die op tijd moet posten, om iemand een laatste kans te geven op verzoening en een goede afloop...

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk