Recensie: Pegasus RECENSIE

In het Duitsland van het begin van de Tweede Wereldoorlog komt aristocraat Nicolas (Nick) von Bingen erachter dat hij half Joods is. Onder het bewind van Hitler betekent dit groot gevaar en samen met zijn twee zoons vertrekt hij halsoverkop naar Amerika om daar in veiligheid een nieuw bestaan op te bouwen. Het enige van waarde dat Nick mee kan nemen zijn een aantal raspaarden die hij krijgt van zijn beste vriend, Alex. Is het genoeg om te overleven in een land waar hij niemand kent?  In Amerika begint een compleet ander leven voor hem en zijn zoons. Kan hij wennen aan dit leven? Zal hij zijn geliefde thuisland ooit nog terugzien en wil hij dat eigenlijk wel?

Ik verwachtte redelijk veel van dit boek, omdat Danielle Steel uiteraard bekend staat om haar práchtige romans. Het boek begint in Duitsland, waar de vrienden Alex en Nick, allebei aristocraten, een rustig leven leiden met volop rijkdom.  Wanneer Hitler aan de macht komt en Nick erachter komt dat hij half Joods is komt er in één klap een einde aan dit vredige leventje. Nick vlucht naar Amerika met een aantal raspaarden die hij krijgt van Alex en begint daar noodgedwongen een leven als circusartiest. Tot zover het eerste deel van Pegasus, wat prettig begint en veelbelovend is.

De personages zijn interessant en de onzekerheid of Nick ooit weer terug kan keren naar Duitsland maakt de lezer nieuwsgierig naar wat volgt. Helaas verandert het boek hierna al snel. Danielle Steel lijkt ineens haast te krijgen en vertelt bijna afstandelijk over het wel en wee van de von Bingen familie in de USA. Binnen enkele pagina’s ontstaat er een hevige romance en er zijn veel - té veel - herhalingen van dingen waar Nick zich zorgen over maakt (wat deze dingen zijn laat ik achterwege, want spoilers). Dit is storend en niet typerend voor deze schrijfster.

De personages krijgen heel wat drama voor hun kiezen, maar het tempo in het boek gaat zo snel dat ze hier een paar bladzijden later alweer overheen zijn. Door dit razende tempo krijgt de lezer geen tijd om de personages echt te leren kennen en met hen mee te leven en leidt het meer tot een rij feiten, vooral tegen het einde, wanneer ineens 19 jaar wordt overgeslagen. Vooral in het laatste deel, wanneer personages plots blijken te zijn overleden en geboortes, huwelijken en sterfgevallen je om de oren vliegen is dit storend. Het maakt de hartverwarmende roman die het in het begin lijkt te ontstaan tot een kille opsomming met te grote reizen door de tijd.

De enige stukken die mij lieten meevoelen en echt konden bekoren waren de passages over paard Pegasus. Het paard wat op de cover is afgebeeld, waardoor je denkt dat dit een historische roman is met een hoofdrol voor het paard. Was dit maar het geval geweest. Minder tempo, meer over de oorlog, veel meer verdieping van de karakters en meer Pegasus en dit was een geweldige roman geweest. Een gemiste kans voor deze grande dame van de roman. Wellicht is Pegasus voor de echte Danielle Steel-fans wel een aanrader en als ontspannend licht leesvoer voor aan de rand van het zwembad deze zomer kan het best, want het verhaal op zich is niet verkeerd. Van deze schrijfster mag je echter veel meer verwachten, dus van mij slechts 2 (eigenlijk 2,5)  hartjes.

Pegasus

1  2  3  4  5

Aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog vlucht Nicolas naar Amerika. Hij heeft niets meer, alleen zijn raspaard. Met veel inzet probeert hij een nieuw leven op te bouwen. Het lukt – maar dan blijkt het verleden hem achterna te reizen.

• De geest in het plafond - Emily Jackman

• Een schot in de roos - Iris Visser

• Valentijn Kraai en meneer Dood – Jenny Spangler