Recensie: Dagboek van een maffe brownie RECENSIE

Agnus is een brownie. Dit zijn magische wezentjes die als taak hebben orde te brengen bij de mensen aan wie ze toebehoren. Door een vloek is Agnus verbonden met Alex. Het meest slordige meisje van allemaal! Agnus kan hier met zijn opvliegerige karakter niet goed mee omgaan. Maar een erge vloek bedreigt Alex’s familie en alleen als de twee gaan samenwerken kunnen ze deze doorbreken.

Het boek “Dagboek van een maffe brownie” is het eerste boek uit de serie “Verhalen uit het Betoverde Rijk” van Bruce Coville. De schrijver weet een magische wereld te creëren waar elk kind van droomt. Door de verschillende vertelstijlen die Coville gebruikt, blijft het leuk voor een kind. Je hebt geen hoofdstukken met alleen tekst, maar brieven, dagboeken en artikelen. Met de hieromheen geplaatste grappige illustraties heb je het boek zo uit.

Het verhaal is erg origineel en vergt een grote fantasie van de schrijver. Er zit een duidelijk verhaallijn in, met een goede spanningsopbouw. Doordat er steeds informatie wordt achter gehouden, blijf je de aandrang hebben om door te lezen.

Voor kinderen is "Dagboek vaneen maffe brownie" naast een heel leuk boek om te lezen, ook nog eens leerzaam. Agnus is een brownie die je leert opruimen, vrienden maken, je woede inhouden en te geloven in jezelf. Voor kinderen zijn dit belangrijke vaardigheden die ze moeten leren en het boek geeft het mee op een bijzondere manier. Verder prikkelt en stimuleert het de fantasie van kinderen. En is er niets belangrijkers dan dat!

Het boek is geschikt voor kinderen die zelf kunnen lezen. De woordkeuze in het boek is simpel en in de taal van kinderen. Dit maakt het een geschikt boek om zelf te lezen voor het slapen gaan. Het boek krijgt van mij 5 hartjes, omdat ik graag had gewild dat er dit soort boeken waren geweest in mijn jeugd. Door de fantasie en levenslessen die dit boek je geven, is het zeker een aanrader voor je kind. En bereid je maar vast voor op de vraag “Mag ik ook een brownie?”

Verhalen uit het betoverde Rijk #1

1  2  3  4  5

Magische fantasyserie in Hary Potter-stijl voor 10+

Angus is een speciale Brownie: een magisch wezentje dat tot taak heeft orde te brengen bij de mensen aan wie hij toebehoort. Als Angus wordt toegewezen aan Alex, is hij in alle staten. Zij is echt het slordigste meisje ter wereld! Maar al snel ontdekken ze dat ze door een vloek aan elkaar verbonden zijn. Erger is dat die vloek Alex’ familie bedreigt! Door samen te werken proberen Angus en Alex de vloek te doorbreken, maar of dat lukt zonder elkaar de nek om te draaien…