Recensie: Een soort van liefde RECENSIE

Twee vrouwen, twee levensverhalen, maar toch verbonden door ‘een soort van liefde’ voor dezelfde man. De vader van Elisabeth is overleden. Al snel wordt de complexe relatie tussen vader en dochter duidelijk. Ze voelt weinig verdriet en ervaart het opruimen van zijn huis toch vooral als last. Gaandeweg komen er steeds meer herinneringen boven en door verhalen uit zijn omgeving verandert haar beeld van hem. Ze heeft nooit begrepen waarom haar vader ging scheiden van haar moeder om daarna altijd alleen te zijn geweest. Anne, een Belgische studente, studeert voor één jaar in Amerika. Daar leert ze de getrouwde professor Bernard Vernon kennen, en worden de twee op slag verliefd. Dat vormt het begin van een passionele, verboden relatie met een tijdslimiet. Bernard is getrouwd en heeft een jonge dochter en Anna vertrekt in de zomer weer terug naar België. Deze twee verhalen, uit verschillende periodes, komen samen in Een soort van liefde.

Alicja Gescinska onderzoekt het fenomeen liefde. Enerzijds de onvoorwaardelijke maar tegelijkertijd zeer complexe liefde tussen een vader en zijn dochter en anderzijds de passievolle, ‘life-changing’ liefde tussen een man en een vrouw. En ze doet dit op zeer kundige wijze met literaire zinnen van hoog niveau, die verpakt zijn in een bijzonder verhaal. Over ieder woord, iedere zin en ieder hoofdstuk is nagedacht. Er staat geen woord te veel in. Door een wisselend vertelperspectief beïnvloedt Gescinska de band tussen de lezer en de twee vrouwen. De hoofdstukken geschreven vanuit Elisabeth bevatten een personaal vertelperspectief terwijl Anna tot je komt vanuit een ik-perspectief. De relatie tussen lezer en Elisabeth is daardoor meer afstandelijk dan die met Anna, van wie je meer het gevoel hebt een deel te zijn.

De filosofische achtergrond van Gescinska komt sterk naar voren in haar manier van schrijven; weinig dialogen en juist veel gedachtegangen over het leven en relaties. Ze is meer dan alleen een schrijftalent. Met Een soort van liefde legt ze de liefde onder een microscoop en zet ze je daarmee aan tot nadenken. Dat gecombineerd met een mooie schrijfstijl en een verrassend verhaal heeft geleid tot een ijzersterk boek.

Een soort van liefde

1  2  3  4  5

Na de dood van haar vader, een gerenommeerde professor Duitse cultuurgeschiedenis, staat Elisabeth voor de taak zijn huis leeg te maken. Doordat ze nooit goed met haar vader op kon schieten, lijkt deze opdracht aanvankelijk niet erg zwaar. Maar wanneer Elisabeth een brief ontvangt, geadresseerd aan haar vader, openen zich kamers van het verleden waarvan ze niets wist.
    Elisabeth en Anna, twee vrouwen die elkaar nooit hebben gekend, blijken elkaars leven in een definitieve plooi gelegd te hebben. Het is te laat om dat te veranderen, maar misschien is het nog niet te laat om het te begrijpen.
    Een soort van liefde vertelt het verhaal van vele soorten liefde: van een moeilijke liefde tussen vader en dochter, en van een onverhoedse liefde tussen een oudere professor en een jonge studente. Lichamelijk, geestelijk, hartstochtelijk of ingehouden, steeds is de liefde ongrijpbaar en ambivalent.