Recensie: Playground RECENSIE

Bevelhebber Jasmin Pascal-Anderson is een vrouw met ballen. Stoer, wijs, dapper, allemaal eigenschappen die haar peloton in haar bewondert. Wanneer zij in Kosovo bevelen geeft, vertrouwen ze haar dan ook blindelings. Het resultaat is niet wat iemand kon verwachten. Ze ontdekt een heel nieuwe en vooral angstaanjagende wereld tijdens de zestig seconden dat haar hart stil staat. Wanneer ze beurs weer bijkomt, heeft haar zelfvertrouwen een flinke knauw gekregen. Ze kiest voor een rustiger leven waar ze Kosovo en de gevolgen ervan ver achter zich probeert te laten. Maar dan krijgt ze een auto-ongeval. Haar zwaargewonde zoontje bevindt zich in zo’n kritieke toestand dat een operatie de enige uitweg biedt. Een operatie waarbij zijn hart moet worden stilgezet en dat maakt hem een gemakkelijke prooi voor de mensen in die andere wereld. De enige manier om hem te behoeden, is hem te volgen…

Ik ben altijd te vinden voor een goede thriller, dus wanneer een auteur lovende reviews krijgt van gerenommeerde bronnen, is mijn nieuwsgierigheid geprikkeld. Met alleen de titel en de kaft om op af te gaan, ben ik aan ‘Playground’ van het schrijversduo achter Lars Kepler (het Zweedse echtpaar Ahndoril) begonnen.

Dit eerste contact verliep relatief goed. Hoewel hoofdpersonage Jasmin erg zwart-wit overkomt, zit er iets ondefinieerbaars in de schrijfstijl dat maakt dat je blijft verder lezen. Al gauw wordt duidelijk dat het niet om een doorsnee thriller gaat. Dit verhaal speelt zich hoofdzakelijk af binnen een soort van tussenwereld waar wachtende zielen hun tijd doorbrengen. Een interessant concept dat me geboeid hield, ondanks de oppervlakkige uitwerking van de personages en de soms absurde gebeurtenissen, zelfs binnen de setting. Naarmate het einde nadert, voel je de haast van de schrijver wat het verhaal niet per se ten goede komt. Het geeft namelijk een afgerafelde leeservaring.

Playground moet het vooral hebben van zijn originele invalshoek. Alle spanning in het verhaal steunt hier immers op. Hoewel er zeker nog verbeterpunten zijn, zou ik toch opnieuw kiezen voor een thriller van het koppel. Het feit dat zij ondanks deze verbeterpunten een goede spanning weten op te bouwen, bewijst dat zij zeker de capaciteiten voor boeiend schrijfwerk bezitten. Drie hartjes voor dit boek.

Playground

1  2  3  4  5

Jasmine Anderson ziet tijdens een navo-missie de dood recht in de ogen. Haar hart staat meer dan een minuut stil, en de herinnering aan die honderd seconden zal haar leven voorgoed veranderen. Wanneer Jasmine jaren later met haar moeder en zoontje betrokken raakt bij een ernstig auto-ongeluk, komt zij als enige weer bij bewustzijn. Haar moeder is overleden en haar zoon is zo ernstig gewond dat artsen zijn hart moeten stilzetten om hem te redden. Jasmine herinnert zich de wereld tussen leven en dood en besluit haar zoon te gaan helpen door ook haar hart stil te laten zetten. Alleen zo zal ze hem kunnen redden, wég van de dood.