Recensie: Het Italiaans bakboek van Sarena Solari RECENSIE

Sarena Solari was de winnares van Heel Holland Bakt 2015 en mocht haar eigen bakboek uitgeven. Als Nederlandse met Italiaanse afkomst was de keuze snel gemaakt, het werd een Italiaans bakboek. Het Italiaans bakboek van Sarena Solari is een prachtig, in hardcover uitgevoerd boek met veel sfeerfoto's die je doen verlangen naar Italië. Alle recepten worden vergezeld door prachtige foto's, waardoor het moeilijk kiezen is. Alle Italiaanse bakklassiekers lijken erin te staan en uiteraard mogen haar hoogtepunten uit Heel Holland Bakt niet ontbreken. De Heel Holland Bakt Toppers voelen wel een beetje als een 'moeten' aan, want ze onderbreken de heerlijke, romantische Italiaanse sferen waar je als lezer in zit.

'Bakken met de Italiaanse slag' is de titel van het eerste hoofdstuk, in twee pagina's geeft Serena wat handige tips omtrent het bakken van Italiaanse recepten. Er zijn wat kleine verschillen met de Nederlandse baktraditie, zo is amandelmeel een veelgebruikt ingrediënt evenals amaretti, kastanjes en pistachenoten. Dit zijn dus handige ingrediënten om alvast in huis te halen als je uit dit boek wilt gaan bakken. Alle soorten gebak komen voorbij, koekjes, klein zoet, taart, gevulde taarten, brood en hartige taart en natuurlijk de Heel Holland Bakt Toppers. Zo trots als de Italianen op hun culinair erfgoed zijn, zo begint ieder recept met de Italiaanse naam van het gebak, gevolgd door een Nederlandse vertaling. Met Het Italiaanse bakboek van Sarena Solari krijg je echt het gevoel dat je traditioneel Italiaans aan het bakken bent en je het bij wijze van spreke aan iedere Nonna zou kunnen aanbieden.

Mijn boek is gevuld met kruisjes, er is bijna geen recept dat ik niet zou willen maken. De recepten zijn makkelijk toegankelijk, behalve misschien enkele Heel Holland Bakt Toppers, welke meer techniek vereisen. Bijna alle ingrediënten zijn bij de supermarkt te halen, voor enkele typische Italiaanse ingrediënten zou je bij een delicatessenzaak moeten kijken. Ik bakte de Torta Castell'Arquato en Panini Alle Noci, vertaald als een Amandeltaart en Notenbroodjes. Zonder al teveel moeite flanste ik deze twee baksels in elkaar en waande ik mij voor even in Bella Italia.

Het Italiaanse bakboek van Sarena Solari behoort nu al tot mijn favorieten en ik zal mijn vrienden nog veelvuldig verblijden met Italiaans gebak. Dit boek is in één woord “bellissimo”.

Het Italiaanse bakboek van Sarena Solari

1  2  3  4  5

Het Italiaanse bakboek van Sarena Solari is het boek van de winnares van Heel Holland Bakt 2015. In dit bakboek deelt Sarena haar familiefavorieten, Italiaanse klassiekers en natuurlijk de spektakelstukken uit het tv-programma Heel Holland Bakt. Van baci di dami, een torta caprese met amandelen en chocolade, de karameltaart waarmee Sarena meesterbakker werd tot de 1001-nacht-finaletaart. Dit is bakken met Italiaanse passie!