Recensie: Schuld RECENSIE

Mel Wallis de Vries heeft eind vorig jaar weer een nieuw boek op de markt gebracht, namelijk Schuld. Op een school plegen opeens enkele leerlingen zelfmoord. De leerlingen komen uit verschillende klassen, en er lijkt geen connectie te zijn. De politie gaat niet op onderzoek uit, maar de zelfmoordpogingen blijven oplopen. De 16-jarige Tessa krijgt op een dag een brief thuis met de tekst: 'jij bent de volgende...'. Tessa wil erachter komen wie haar de brief heeft gestuurd. Ze doet een schokkende ontdekking. Ze moet vrezen voor haar eigen leven, en helaas gelooft niemand haar...

Mel Wallis de Vries heeft ondertussen al verschillende jeugdthrillers uitgebracht, en ik was ontzettend benieuwd naar het boek Schuld. Ik kan je zeggen dat ik het boek met veel spanning heb gelezen. In het boek worden verschillende mensen op gruwelijke wijze vermoord, en op het einde kom je er pas achter wie het gedaan heeft. Het boek is opgedeeld in verschillende hoofdstukken. In een hoofdstuk komt steeds een ander personage aan bod. Tussen de hoofdstukken door komt de moordenaar ook aan bod. Je krijgt zijn - nogal heftige - gedachtes te lezen, wat heel fascinerend was. Ik moest soms wel even slikken, en ik vind het knap hoe Mel Wallis de Vries zo’n karakter heeft uitgewerkt.

Heel het boek door heb ik me afgevraagd wie de moordenaar is. Ik heb verschillende personages verdacht, omdat ik steeds op een ander spoor werd gezet. Dat maakte het einde ook een stuk spannender. Het einde zag ik totaal niet aankomen, en als een einde krachtig is blijft een boek me ook langer bij. Mel Wallis de Vries heeft me meegenomen in haar boek. Ik heb met zoveel plezier het boek gelezen. Mede door haar fijne manier van schrijven had ik het boek snel uitgelezen. Daarnaast blijft het boek interessant door de verschillende personages, en elk personage heeft weer een eigen verhaal. Vooral het karakter van Tessa sprak me aan, omdat ze erg veel doorzettingsvermogen heeft. Mel Wallis heeft naar mijn mening weer een krachtig verhaal bedacht, en ik kijk uit naar haar komende boeken.

Schuld

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Schuld van Mel Wallis de Vries: deze jeugdthriller lees je in één adem uit. Mel Wallis de Vries won drie keer de Prijs van de Jonge Jury met haar thrillers Vals, Klem en Wreed.

Kort na elkaar plegen enkele leerlingen zelfmoord. Er lijkt geen verband tussen de jongeren te zijn. De politie bestempelt het dan ook als een trieste samenloop van omstandigheden.

Maar dan krijgt de 16-jarige Tess een brief die alles verandert: JIJ BENT DE VOLGENDE... Wanneer Tess alles probeert te ontrafelen, doet ze een schokkende ontdekking. Nu moet ze vrezen voor haar eigen leven. Maar niemand gelooft haar.

Eén waarschuwing: zorg dat je naam niet op de lijst staat.

'Mel is by far de beste jeugdauteur van Nederland.' - Chicklit.nl