Recensie: Opstand RECENSIE

Mayke is de dochter van Willem van Oranje en leidt een zorgeloos leven. Totdat de Nederlandse Opstand langzaam op gang komt en ook effect heeft op het leven van Mayke. Ze vlucht met haar familie weg uit Nederland, maar toch bereiken de berichten over armoede en de wreedheden tegen protestanten ook Mayke. Het is een onzekere periode waarin ze zich zorgen maakt om haar vader en om haar broer. Willem van Oranje heeft nog een paar vrienden die hem trouw zijn. Eén daarvan is graaf Filip van Hohenlohe die zich uit liefde voor Mayke in de strijd mengt en vecht voor Oranje.

Opstand komt moeizaam op gang. Er wordt veel beschreven om de sfeer uit die periode duidelijk te maken. Helaas is het juist deze beschrijvende stijl die het tempo uit het verhaal haalt en gaat het te langzaam om je in het verhaal te trekken. Verschillende personages en bekende historische personen passeren de revue, wat het moeilijk maakt om iedereen uit elkaar te houden. De stamboom achter in het boek helpt wel met die verwarring, maar al met al is het geen goed begin voor een boek dat een belangrijke periode in de Nederlandse geschiedenis behandelt.

Verderop in het verhaal pikt het tempo op en dat zorgt voor meer spanning. Maar de vele beschrijvingen van onder andere de veldslagen, blijven voor een bepaalde afstand zorgen tussen de lezer en het verhaal.

Toch voel je als lezer wel mee met Mayke. Het is bijzonder om het verhaal te lezen vanuit het oogpunt van de dochter van Willem van Oranje. De korte hoofdstukken lezen prettig en vertellen het verhaal ook uit het oogpunt van Filip. Tegen het einde worden er echter periodes overgeslagen. Daardoor mis je bepaalde emoties en gevoelens van Mayke. Terwijl dat juist het element is dat zorgde voor betrokkenheid bij het personage.

De verwachtingen waren hoog, omdat Kruijssen eerder de Thea Beckmanprijs won voor De keerzijde van de keizer. Helaas mist Opstand vlotheid en emotie waardoor een belangrijke periode uit de Nederlandse geschiedenis, niet goed uit de verf komt.

Opstand

1  2  3  4  5

Epische jeugdroman over de strijd van Willem van Oranje
    Lees over een man die geschiedenis schreef, over zijn dochter en haar grote liefde en over hoe de 'Opstand' hun leven bepaalde. Mayke groeit op in de schaduw van haar vader Willem. Ze volgt het politieke schouwtoneel van een afstandje. Maar op een dag wordt haar wereld overhoop gehaald door Filip van Hohenlohe, een jonge graaf die ze aan het hof ontmoet. Het is het begin van een lange relatie tegen de achtergrond van de politieke onrust in de 16de eeuw. Mayke en Filip belichten allebei een andere kant van Willem van Oranje. Mayke heeft oog voor zijn persoonlijke kant, terwijl Filip zijn politieke kant belicht. Samen schetsen ze een rijkgeschakeerd beeld van Nederlands Vader des Vaderlands.