Recensie: Don't give a fuck RECENSIE

Na het lezen van Opgeruimd! van Marie Kondo, dacht Sarah Knight: fijn dat mijn huis nu zo opgeruimd is, maar nu mijn hoofd nog… En dus voegde zij de daad bij het woord, en ontwikkelde een methode om niet alleen haar eigen hoofd maar ook dat van anderen op te ruimen. In beginsel komt het erop neer dat je eerst voor jezelf bepaalt om welke dingen, activiteiten, taken en mensen je wel of niet een fuck geeft. Daarna helpt Knight je bij het nee zeggen tegen alles waar je geen fuck (meer) om geeft. Dat doet ze op basis van drie termen: eerlijkheid, beleefdheid, en niet overkomen als een klootzak. Ook maakt de schrijfster korte metten met zaken als spijt en schuldgevoel,  ‘erbij willen horen’,  en wat anderen van je zullen denken.

Dit. Boek. Is. Geweldig. Eigenlijk zou iedereen dit moeten lezen, en dan het liefst al op jonge leeftijd zodat je er zo lang mogelijk plezier van hebt. Het principe van dit boek is niet nieuw, maar Don’t give a fuck is wel uniek in zijn soort door de eenvoud en de komische noot. De methode is simpel en doeltreffend, maar vooral de schrijfstijl is ongeëvenaard. Hoewel ik dit boekje in één ruk heb uitgelezen, moest ik af en hoe heel even stoppen omdat de tranen van het lachen me het zicht belemmerden. Met gortdroge humor, zelfspot en hilarische voorbeelden houdt de schrijfster van Don’t give a fuck je op luchtige wijze een spiegel voor. Ze neemt geen blad voor de mond en vloekt zelfs regelmatig om haar verhaal kracht bij te zetten. Het doel? Je nergens meer toe verplicht voelen, en meer tijd, geld en energie overhouden voor de dingen waar jij blij van wordt. En dat alles bij voorkeur zonder dat iedereen in de tussentijd een hekel aan je heeft gekregen!

Hoewel ik zelf aardig op een rijtje heb wat ik wel en niet belangrijk vind in het leven, sta ik helaas soms nog wel iets teveel stil bij wat anderen zullen vinden van mijn keuzes. In dat opzicht was dit boekje heel verfrissend én concreet. Zo maak je bijvoorbeeld kennis met jouw persoonlijke fuck-budget, wat je kan helpen om je prioriteiten op orde te krijgen en te houden. De schrijfster behandelt aspecten als werk, vrienden, volslagen vreemden, familie, dingen en projecten, verzoeken en leningen, en heeft extra aandacht voor bruiloften en alles wat daarbij hoort.

Minpuntjes aan dit boek? Ik zag er slechts ééntje: in de eerlijkheids- en beleefdheidsmatrixjes staan ‘beleefd’ en ‘onbeleefd ‘ andersom, waardoor de matrix niet klopt. Maar dat is dan ook écht het enige, en ik zou zeggen: Don’t give a fuck!

Don't give a fuck

1  2  3  4  5

Don't Give a Fuck gaat over het terugwinnen van de kwaliteit van je leven. Sarah Knight geeft een eenvoudig te gebruiken tweestappenmethode om je eigen tijd terug te claimen. Niet meer als een kip zonder kop rondrennen om vooral anderen ter wille te zijn. Er zijn genoeg dingen in je leven waar je je wél druk om moet maken - en daar heb je meer tijd voor als je de dingen waar je eigenlijk geen bal om geeft, kunt laten schieten. Ruim na je huis met Marie Kondo nu je hoofd op met Sarah Knight. En dat zonder excuses: #geensorry.