Recensie: Je had het kunnen weten RECENSIE

Grace Reinhart Sachs heeft het perfecte leven. Ze heeft een geweldige man, een kind, een baan, eigenlijk is alles top. Daarnaast heeft ze ook nog eens een boek geschreven. Haar boek heet ‘Je had het kunnen weten’. Het boek gaat over vrouwen die hun intuïtie negeren als het op hun man aankomt. Grace zegt namelijk dat zij het eigenlijk altijd al weten, alleen sluiten ze hun ogen. Plotseling verdwijnt de man van Grace en komt zij er beetje bij beetje achter dat ook hij niet de man was wie zij altijd dacht dat hij was. Misschien had ze beter haar eigen advies kunnen opvolgen.

Het boek sprak mij vooral aan door het onderwerp. Het leek wat confronterend en juist daardoor erg interessant. Ik moet zeggen dat dit ook zeker het geval was. Al bij de eerste 50 pagina’s vond ik het boek inderdaaderg confronterend. Je gaat het erg op jezelf betrekken en kijken naar hoe dat bij jou zit. Vaak heeft de schrijfster gelijk, wat het boek nog meer confronterend maakt. Ook bevat het boek een hoop thrillerelementen, iets wat ik niet helemaal had verwacht in het begin. Dit gemixt met een roman, maakt het zeker een bijzonder boek. Dit is typisch zo’n boek dat je in de zomer op het strand leest.

In het begin moet je even moeite doen om in het verhaal te komen, de manier van schrijven door Jean Hanff Korelitz is anders dan de meeste boeken. Als je hier eenmaal aan gewend bent leest het boek erg makkelijk weg. Soms is het wat moeilijk te volgen en je moet ook zeker goed je aandacht bij het verhaal houden.  Al met al is het een bijzonder en origineel boek. Het is confronterend en spannend tegelijk. Je had het kunnen weten leg je niet zomaar weg, alleen als het echt moet. Doordat je al een klein beetje weet wat er gaat gebeuren lees je door, je bent benieuwd naar hoe het gaat gebeuren en je bent vooral benieuwd naar hoe Grace in de situatie gaat reageren. Zeker een aanrader voor de romanliefhebbers die het heerlijk vinden om een wat lastiger boek te lezen.

Je had het kunnen weten

1  2  3  4  5

Grace Reinhart heeft het leven waar ze altijd al van droomde: een fantastische man, een lieve zoon en een succesvolle praktijk voor psychotherapie. Sinds kort is ze ook de auteur van een populair boek, Je had het kunnen weten, waarin ze vrouwen aanspoort beter te luisteren naar hun instinct als dat ze vertelt dat er iets niet klopt aan de man die ze liefhebben.

Grace’ ‘Praktijk voor therapie’-droom verandert in een nachtmerrie als haar man spoorloos verdwijnt en de politie steeds meer afschuwelijke ontdekkingen over hem doet. Grace doorstaat de mediastorm en moet tot haar schande toegeven dat ze haar eigen advies voor andere vrouwen beter aan zichzelf had kunnen geven. Haar oude leven lijkt voorbij. Kan ze een nieuw leven opbouwen voor haar en haar zoon?