Recensie: Als je dit leest ben ik er nog RECENSIE

Als je dit leest ben ik er nog is een bundel blogs, gedichten en foto’s over de periode nadat Jette Vonk te horen kreeg dat ze uitgezaaide borstkanker heeft. Haar blogs gaan over de behandelingen en andere afspraken in het ziekenhuis. Maar ze gaan vooral over het leven en het vieren daarvan. De reizen die ze gemaakt heeft, de feesten die gevierd zijn en alle lieve mensen in haar leven. Ook staan er een aantal gedichten tussendoor, zoals Later als ik groot ben:

Later als ik groot ben,

bestaat niet meer

als het leven rafelt aan het eind,

wat achter je ligt misschien langer is

dan wat je nog hebt te gaan,

dan is later nu,

dus

nu ik groot ben

Jette Vonk laat met deze bundel zien wat schrijven ook kan zijn: pure woordkunst. De afwisseling tussen blogs, gedichten en foto’s maken dit boek aangenaam om te lezen maar ook aangenaam voor het oog. Aan het begin van elke blog staat een nummer, een youtube-filmpje of een boek passend bij de blog. Dit maakt dat het verhaal nog meer gaat leven. De blogs zijn door de aangename schrijfstijl van Jette Vonk prettig en makkelijk leesbaar. Ze weet haar dagelijkse leven zo te beschrijven dat het voelt alsof je erbij was. Ze beschrijft op duidelijke wijze wat het krijgen van de diagnose uitgezaaide borstkanker met haar doet. Soms juist zelfs meer door het te omschrijven dan door het letterlijk te benoemen.

Als je dit leest ben ik er nog is zeker een aanrader! Om in één keer helemaal uit te lezen, maar ook zeker om nog eens stukken uit terug te lezen en over na te denken. Want sommige blogs en gedichten zetten je zeker aan het denken over het leven en dingen die daarin belangrijk zijn. Doordat de hoofdstukken de lengte van een blogs hebben is het gemakkelijk steeds een stukje te lezen en dan weer even weg te leggen. Een nadeel is dat het boek zo gemakkelijk leest dat het ook snel weer uit is. Zoals Floortje Dessing al in het voorwoord zegt, ik hoop dat er nog vele boeken kunnen volgen.

Als je dit leest ben ik er nog

1  2  3  4  5

Het is dinsdag 25 juni, mijn leven tot nu eindigt hier. Het stokt, stolt en blijft roerloos achter als een versteende laag in mijn arme lichaam. Maar mijn wil beveelt mijn benen mij verder te dragen, te brengen naar een onzekere toekomst. Zo wandelen we dit limbo binnen, het grensgebied tussen vroeger en later. Niemandsland. Jette Vonk (33) is in de bloei van haar leven als ze te horen krijgt dat ze uitgezaaide borstkanker heeft. In eerste instantie wordt ze overspoeld door paniek. Hoe ga je om met een levensverwachting van twee jaar? En hoe is het om te leven in 'geleende tijd'? Samen met haar man en haar driejarige zoontje zoekt ze de grenzen op van het geluk, dat soms diep verscholen lijkt te zitten, maar dan weer in volle kracht aanwezig is. In Als je dit leest ben ik er nog laat Jette zien dat het leven veel meer kan zijn dan slechts een diagnose.