Recensie: Shopaholic grijpt in RECENSIE

Onze favoriete Shopaholic is terug! ‘Shopaholic grijpt in’ is het negende boek van de shopaholic serie van Sophia Kinsella. Het verhaal begint waar Shopaholic naar de sterren, uit 2015, eindigde. Becky Brandon, geboren Bloomwood, is met haar familie en vrienden op weg in een camper naar Las Vegas. Haar vader is ervandoor gegaan met Suze’s man Tarkie en Bryce. Het enige dat haar vader heeft achtergelaten is een briefje met daarop geschreven dat hij nog iets moet oplossen en dat niemand zich zorgen hoeft te maken. Graham is namelijk op zoek naar zijn vriend Brent waar hij iets mee heeft ‘recht te zetten’ en Tarquin is voornamelijk op zoek naar zichzelf met hulp van Bryce. Becky’s moeder is dood ongerust dat haar man plots vertrokken is. ‘’Er is een ander in het spel, ik weet het zeker’’. Suze is bang dat Bryce geld wil los peuteren van Tarkie. Op naar Las Vegas met zijn allen! Becky heeft een volle planning, want naast haar vader en Tarkie vinden, wil ze natuurlijk ook leren gokken. Tijdens de stressvolle roadtrip dreigt Becky ook nog eens Suze kwijt te raken aan haar vijand Alicia Billington die ook mee is op reis. Becky verzint een noodplan: Shopaholic to the rescue!

Shopaholic grijpt in’ heeft een tijdje op zich laten wachten. Om terug te blikken op wat er allemaal is gebeurd begint het boek met een e-mail tussen Derek Smith, voormalig medewerker van de Endwich Bank, en Becky. Op deze manier wordt het geheugen van de lezer weer opgefrist. Daarna begint de reis van Becky en de rest van de familie. Dit is de rode draad in het verhaal. Tijdens de reis kom je er langzaam maar zeker achter wat er aan de hand is met Tarquin, wat Graham in zijn schild voert en waarom Suze ineens zo dik is met Alicia. Is Alicia nog steeds zo gemeen als in alle andere delen van shopaholic of is ze écht veranderd? Gedurende het verhaal gebeuren er hilarische en vreemde dingen, zoals dat alleen maar kan in de boeken van Kinsella.

Shopaholic grijpt in’ is heel anders dan wat we normaal gewend zijn. Niet alleen omdat er veel minder wordt geshopt. Becky bevindt zich in een vervelende situatie, waardoor ze minder vrolijk is dan de lezer gewend is en Kinsella heeft hier haar schrijfstijl op aangepast. Het boek blijft hilarische stukken hebben, maar met dit deel duikt Kinsella toch meer de diepte in en probeert ze spanning op te bouwen, wat haar aardig goed gelukt is.

In het boek geeft Kinsella een hint: Becky wil namelijk heel graag een tweede kindje. Betekent dit dat we een nieuw deel kunnen verwachten? Ik denk het wel.

Shopaholic grijpt in’ is anders dan normaal, omdat het een tikkeltje serieuzer is en dit deel eigenlijk niet over shoppen gaat. Ik vond het leuk om te lezen, maar ik vind de vorige delen eigenlijk grappiger. In het begin is het lastiger om erin te komen, omdat het zo anders is. Als je ‘Shopaholic grijpt in’ wil lezen, is het belangrijk dat je begint bij de eerste boeken.

Shopaholic grijpt in

1  2  3  4  5

Becky is met haar halve familie in een camper op weg naar Las Vegas. Er moet van alles gebeuren. Geen paniek! Ze heeft een plan. Punt één: haar vader zoeken die er zomaar vandoor is gegaan. Punt twee: beste vriendin Suze helpen. Punt drie: Alicia Bitch Billington stevig aanpakken. Punt vier: leren gokken (wat haar aanvankelijk uitstékend afgaat). Hoe dan ook, Becky laat zich niet zomaar uit het veld slaan. Haar familie heeft haar nodig: Shopaholic grijpt in!