Recensie: De sleutel van Sleedoorn RECENSIE

Waar De Da Vinci Code van Dan Brown een ware speurtocht vormt voor volwassenen, creëert Kevin Sands met De sleutel van Sleedoorn de variant voor de jongere lezer. Sands neemt je mee naar Londen, in het jaar 1665. Hij vertelt het spannende verhaal van Christopher, leerling-apotheker. Doordat het verhaal van diverse toevalligheden aan elkaar hangt, haalt Sands het niveau van Brown niet. Toch bevat De sleutel van Sleedoorn een boeiende zoektocht die zeker niet verveelt.

Christopher is leerling bij apotheker Benedict wanneer zijn meester plotseling vermoord wordt. Vrijwel direct wordt Christopher uit zijn huis gezet en zoekt hij een nieuw onderkomen bij vriend Tom. Van daaruit probeert hij het mysterie rondom Benedicts dood op te lossen. Vlak voor de dood van zijn meester heeft Christopher een geheime kubus gekregen van Benedict zelf. Kan die kubus leiden naar de moordenaar? Wat heeft Benedict Christopher nog willen vertellen? Een gevaarlijke zoektocht vol mysteries, symbolen en raadsels begint.

Sands neemt je vanaf de eerste bladzijde mee in de zoektocht van Christopher. De sleutel van Sleedoorn bevat een spannend verhaal vol actievolle momenten. Niet alleen bevat het verhaal een moordend tempo, ook maakt Sands op diverse plekken gebruik van goedgekozen cliffhangers om de spanning te verhogen: “En nu had ik een plan.” Als een volleerd thrillerschrijver stelt hij gebeurtenissen uit en weet hij de aandacht van de lezer vast te houden.

Ook de onverwachte wendingen maken De sleutel van Sleedoorn interessant. Niet zelden komt Christopher in de problemen door zijn eigen gedrag en niet zelden zorgen andere personages in het verhaal voor een nieuw verloop. Telkens wanneer Christopher in rustiger vaarwater terecht komt, zorgt Sands met een nieuw verhaalelement voor meer spanning en avontuur.

De sleutel van Sleedoorn lijkt in veel dingen op de afgezwakte versie van De Da Vinci Code. Christopher moet via cryptische omschrijvingen en symbolen proberen te ontdekken wat Benedictus hem wilde vertellen. Daarbij lijkt hij weinig tijd te hebben: hij moet sneller zijn dan de moordenaar. Helaas bevat het verhaal, in tegenstelling tot bijvoorbeeld De Da Vinci Code, veel toevalligheden. Zo raadt Tom wel heel snel hoe de kubus open zou moeten, lijken alle ‘operaties’ in één keer te lukken en is het citroensap – een welbekend middel voor geheime boodschappen – een voorspelbaar element in het verhaal. Ook de rol van duif Bridget is wat vergezocht en doet wat ongeloofwaardig aan. De toevoeging van de grot zorgt enerzijds voor een grote wending, maar maakt het verhaal anderzijds bizar en erg ongeloofwaardig.

Toch weet Sands met de typering van Christopher en Benedictus veel goed te maken. Waar Benedictus zorgt voor de broodnodige humor: “‘Kun je dan misschien uitleggen,’ zei hij tandenknarsend, ‘waarom je in Godsnaam mijn beer hebt beschoten?’” zorgt de avontuurlijke Christopher voor vermaak. Waar hij niet altijd realistische keuzes maakt – zo gaat hij, direct nadat hij gehoord heeft dat hij gezocht wordt voor moord, de stad in – en soms opmerkingen plaatst die niet bij een veertienjarige horen, maakt hij met zijn doorzettingsvermogen en avontuurlijke houding het verhaal aantrekkelijk. Ook gebruikt Sands diverse geschiedeniselementen of onderdelen uit het geloof om zijn verhaal aannemelijk te maken. Het gebruik van Oak Apple, Engel Michaël en bestaande Londense plekken laten ons in de waan dat Christopher in 1665 écht in Londen zwierf.

De sleutel van Sleedoorn is een avontuurlijk, spannend jongensboek dat je vanaf de eerste bladzijde meeneemt in Christophers zoektocht. Het hoge verhaaltempo, de interessante personages en de vele actiefragmenten maken de hoge mate van toevalligheden en onvolkomenheden in het boek ruimschoots goed. De sleutel van Sleedoorn smaakt naar meer, laat ‘boek 2’ maar komen.

De sleutel van Sleedoorn

Kevin Sands

1 oktober 2015

ISBN 9789025760366
    Uitgever Gottmer
    288 pagina's

Gottmer

Fantasy

1  2  3  4  5

De sleutel van Sleedoorn' is een historisch jeugdboek vol spannende puzzels, ingewikkelde codes en een vleugje magie.

Krachtige brouwsels en een mysterieuze sekte
    Londen, 1665. De 14-jarige Christopher is in de leer bij meester-apotheker Sleedoorn, die hem leert codes te ontcijferen, puzzels op te lossen en met simpele ingrediënten krachtige brouwsels te maken. Hij heeft nog een boel te leren als de stad wordt opgeschrikt door een serie moorden. Christopher ontdekt dat een mysterieuze sekte het niet alleen op zijn meester heeft voorzien, maar een gevaar vormt voor de hele mensheid. Als Sleedoorn wordt aangevallen, heeft hij nog net genoeg tijd om Christopher op pad te sturen met een cryptische boodschap. Samen met zijn beste vriend Tom moet Christopher het raadsel zien te ontcijferen.

• Disney's Beauty and the Beast prequel komt eraan met gedeelte van de originele cast

• Een hart zo vurig - Brigid Kemmerer

• Liever verliefd - Sophie Kinsella