Recensie: Bijwerking RECENSIE

Amsterdam davert onder de introductie van een nieuwe partydrug waarbij een eerste dode niet lang op zich laat wachten. Het startschot voor politierechercheur Britt Franken om zich vast te bijten in deze zaak. Haar tienerdochter Bo begeeft zich immers geregeld in het uitgaansleven en hoewel het een slimme meid is, durft Britt er niet in berusten dat zij niet in contact zal komen met deze smeerlapperij. Het onderzoek loopt echter niet van een leien dakje. Tot haar wanhoop stapelen de slachtoffers zich op zonder dat ze een stap dichter bij de oplossing lijken te komen. Bovendien loopt ook haar privéleven volledig in de soep. Hoe krijgt ze weer vat op alles?

Bijwerking is een verhaal dat deel uitmaakt van een serie rond politierechercheur Britt Franken, maar kan, net als de andere boeken, onafhankelijk gelezen worden. Al vanaf het begin schotelt Heleen van der Kemp haar lezers onmiddellijk een portie spanning voor. Vanaf dan stap je binnen in een wereld waar personages elkaar in een snel tempo afwisselen. Dit is zeker in het begin niet altijd gemakkelijk om te volgen, maar gaandeweg krijg je de namen onder de knie en kan je je zonder meer concentreren op de gebeurtenissen. Daarbij valt het rommelige heen en weer gehup in perspectief op, maar desondanks doet dit geen afbreuk aan de spanning. De authenticiteit van de karakters speelt hierin een grote rol al schiet van der Kemp soms iets te ver door in het levensechte taalgebruik van haar personages. Wat ze wel knap beheerst is het introduceren van zeer menselijke privéproblemen in de verhaallijnen. Naast de obligatoire stoere agente met de liefdesperikelen weet ze verfrissende bezorgdheden aan haar karakters toe te kennen. Dit houdt het verhaal levendig en herkenbaar. Het enige noemenswaardige struikelblok ligt ongetwijfeld bij de vele open eindjes. Dit is een teleurstellende ervaring die helaas wat wegneemt van het boek.

Bijwerking is een actuele, spannende en authentieke thriller. Een knap staaltje schrijven van Nederlandse bodem. Het verhaal leest zo vlot weg dat je als lezer alleen maar meer wilt lezen van deze schrijfster. In mij heeft ze alvast een nieuwe fan gevonden.

Bijwerking

1  2  3  4  5

Midden in het toeristenseizoen wordt politierechercheur Britt Franken opgeroepen bij de dood van een mysterieuze jongen. Hij heeft partydrugs op zak van hetzelfde type als die waardoor meerdere toeristen in de stad onwel zijn geworden. Een week later wordt haar team opgeschrikt door een tweede dode, een slachtoffer van een schijnbaar willekeurige kopschoppartij in de Jordaan. Beide mannen bezochten eenzelfde bar en Britt komt erachter dat ook haar dochter Bo daar regelmatig uitgaat. Plotseling komt de dreiging heel dichtbij.