Recensie: Condor RECENSIE

Wanneer Lisa en Simon een nieuwe klasgenoot krijgen, zorgt dat voor een spanning binnen hun vriendschap. Ben is immers maar een rare jongen die bovendien een erg groot en gevaarlijk geheim met zich blijkt mee te dragen. Wanneer ze ontdekken dat dit iets met de Condor-autofabriek te maken heeft, wordt het mysterie alleen maar groter. Beetje bij beetje onthullen ze stukjes van de puzzel tot ze achter een schrikwekkende waarheid komen. Ze besluiten Ben te helpen, maar of die beslissing ook de juiste is, is nog maar de vraag…

Wouter Baele en Erwin Claes laten er geen gras over groeien. Al meteen op de eerste pagina’s grijpen ze de lezers bij de keel en sleuren hen mee het verhaal in. Het ene moment in opperste spanning, het volgende ondergedompeld in dagelijkse kommer en kwel. De personages zijn erg simpel gehouden zodat er een duidelijke verdeling is in ‘de goeden’ en ‘de slechten’. Desondanks slagen Baele en Claes er wel in om ze geloofwaardig te maken, zelfs met de summiere omschrijving die je van de personages krijgt. Elk onderdeel van het verhaal is daarbij royaal overgoten met een saus van spanning wat het boek een geweldige vaart geeft. Op elke bladzijde gebeurt er immers wel iets waardoor je verder moet blijven lezen. Bovendien slagen Baele en Claes erin om naar het einde toe alle losse draadjes af te werken zonder daarbij een mogelijk vervolg op dit boek uit te sluiten.

De minpuntjes aan het verhaal zijn werkelijk verwaarloosbaar. Zo is het grote geheim van Ben erg voorspelbaar. De sciencefiction-elementen vormen een leuke aanvulling, maar missen een zeker realiteitsgehalte. Uiteraard hoeft dit niet van belang te zijn al is het altijd fijn wanneer een lezer op deze manier wordt geprikkeld door wetenschap. Daarnaast zal een opmerkzame lezer ook geregeld enkele stopzinnetjes zoals ‘doortrapt lachen’ opmerken.

Condor van Walter Baele en Erwin Claes is een spannend, doch eenvoudig boek dat vooral tieners aan zal spreken. Daarbij is het mooi meegenomen dat Condor een bescheiden omvang heeft. Met nog geen 200 pagina’s is het een haalbare kaart voor tieners waarbij de interesses elders liggen, maar die bijvoorbeeld een boekbespreking moeten voorbereiden.

Condor

1  2  3  4  5

Ook Ben kwam kijken.