Recensie: De Residentie RECENSIE

Kate Andersen Brower, schrijfster van De Residentie, weet van de hoed en de rand: zo werkte ze onder andere als Witte Huis-correspondent. In dit boek heeft ze een grote hoeveelheid anekdotes, door een grote hoeveelheid jaren heen, op papier gezet. De anekdotes komen van allerlei Witte Huis-medewerkers. Tezamen vormen deze verhalen een beeld van hoe het moet zijn om te werken voor de presidentiele familie. Maar ook van hoe het moet zijn om als president toch nog een eigen leven proberen te hebben ondanks dat je zo’n publiek persoon bent. Het landsbelang versus privacy. Het imago versus hoe iemand écht is.

In haar inleiding vertelt Andersen Brower dat de medewerkers van het Witte Huis een passie voor anonimiteit delen. Dat ze, uit loyaliteit, altijd in de schaduw zijn gebleven. De inhoud van het boek, gebaseerd op een combinatie van interviews met (oud-)medewerkers en van eerder verschenen boeken en artikelen over het Witte Huis, is daar eigenlijk tegenstrijdig mee: weg met de anonimiteit, loyaliteit en privacy, maar juist het openhartig delen van belevenissen met en over de president. Toch zijn het geen smeuïge roddels, en lees je geen opzienbarende, spraakmakende zaken in dit boek. Het is vooral een inkijkje in hoe het er nou allemaal aan toegaat, het dagelijkse reilen en zeilen in het Witte Huis. De leuke dingen en de moeilijke dingen. Soms laten die dingen je glimlachen, soms zijn ze ontroerend, maar eerlijk is eerlijk: zo nu en dan is de inhoud van dit boek best saaie droge materie.

Het uitbrengen van dit boek op dit moment, was bepaald geen toeval. De uitgeverij dacht aan de populariteit van politieke tv-series als House of Cards, Downton Abbey en Scandal, én natuurlijk aan de huidige verkiezingsperikelen in de VS. Maar ik betwijfel of fans van de genoemde series ook fan zullen worden van De Residentie. Waar je in de series een band opbouwt met de personages, er vele spanningsbogen in de verhalen zitten en de emoties duidelijk in beeld worden gebracht, ontbreekt dat alles in dit boek. Het is allemaal nogal netjes. Er zijn heel veel hoofdrolspelers in het boek, te veel eigenlijk om overzichtelijk te zijn. En omdat het er zoveel zijn, lees je over elk van hen maar kort. De schrijfstijl is heel feitelijk en zakelijk. Het is een opsomming van ervaringen en voorvallen. Vooral voor oprechte liefhebbers van geschiedenis en/of Amerikaanse politiek is dit boek een aanrader. Als je niet tot die doelgroep behoort, denk ik dat het lastig wordt om met aandacht en plezier door dit boekwerk heen te komen.

De Residentie

1  2  3  4  5

Een fascinerend boek over het dagelijks leven in het Witte Huis