Recensie: Het jaar van de gelukszoekers RECENSIE

Het jaar van de gelukszoekers is zo’n roman dat lezen tot een geweldige tijdsbesteding maakt. Je vergeet wie je bent en treedt buiten jezelf, je wordt deel van een compleet andere wereld en je gaat nadenken en reflecteren over het leven. Met het verhaal duik je in de grimmige en uitzichtloze wereld van Indiase immigranten in Groot-Brittannië. Een wereld waarin ethiek een overbodige luxe is en je je aan de onderkant van de samenleving bevindt. Sunjeev Sahota beschrijft het leven van drie Indiase jongemannen die naar Engeland emigreren en hoe een Engelse vrouw van Indiaase afkomst hierbij betrokken raakt. Tarlochan, Randeep en Avtar hebben alle drie een ander verleden en een andere beweegreden voor hun keuze. Hun nieuwe bestaan is allesbehalve rooskleurig. Zo doen ze het meest verschrikkelijke werk voor weinig geld en zijn ze constant bang ontdekt te worden. Narinder is streng gelovig opgevoed en wijdt haar hele leven aan dit geloof, het Hindoeïsme. Ze heeft echter vaak het gevoel te weinig te doen voor haar medemens en besluit daarom één jaar uit haar leven op te offeren en te trouwen met Randeep, zodat hij naar Engeland kan komen. De vier personages komen in Engeland allemaal met elkaar in aanraking.

Sahota heeft met Het jaar van de gelukszoekers een meesterwerk neergezet. Een boek dat niet alleen sterk, goed en overtuigend geschreven is, maar dat meer dan alleen een verhaal is; het is een boek met een boodschap. Het verhaal geeft inzicht in het leven van ‘gelukszoekers’. Een wereld waar je over hoort, maar nauwelijks mee in aanraking komt. De drie mannen leiden een leven vol met moeilijkheden, onzekerheid, vernedering en strijd. Narinder wordt deze wereld ingetrokken en door alles wat ze ziet, twijfelt ze veel over haar religie. Sahota wisselt moeiteloos af tussen verleden en heden en geeft ieder personage een verhaal waardoor je je als lezer met ieder van hen kan identificeren. Daarin ligt de kracht van dit boek. Daarnaast is het boek vlot geschreven en heeft het een interessante, goed uitgewerkte en onvoorspelbare verhaallijn. Het begin is even wennen door de vele Indiase begrippen (achterin staat een woordenlijst) en namen, maar na het eerste hoofdstuk heeft de roman je te pakken en lees je het zo uit. Het is een absolute topper!

Het jaar van de gelukszoekers

1  2  3  4  5

Het jaar van de gelukszoekers is het aangrijpende verhaal van drie Indiase jongemannen in Noord-Engeland die wanhopig een nieuw leven proberen op te bouwen. Samen met een tiental lotgenoten bewonen ze een huis in Sheffield. Tarlochan, afkomstig uit de laagste kaste, probeert vergeefs zijn traumatische verleden verborgen te houden, Avtar wordt achtervolgd door schuldeisers en Randeep, de broer van Avtars geheime geliefde, worstelt met zijn gevoelens voor Narinder, zijn 'visumvrouw' die haar toekomst op het spel zet om Randeep aan een verblijfsvergunning te helpen.

Sunjeev Sahota schakelt moeiteloos tussen India en Engeland, tussen heden en verleden - waarmee hij de verschillende werelden van de hoofdpersonen op een schitterende manier tot leven brengt. Het levert een onvergetelijk portret op van de schrijnende omstandigheden die deze mensen hun land deden achterlaten en verruilen voor een stad waarin andere regels gelden, regels waarbij het behouden van waardigheid en wilskracht dagelijkse vereisten zijn.

Sunjeev Sahota (1981) is een Brits auteur, geboren in Derby. Zijn grootouders van vaderskant zijn in 1966 vanuit Punjab naar Groot-Brittannië geëmigreerd. Hij studeerde wiskunde en raakte dermate geïnspireerd door het lezen van auteurs als Salman Rushdie, Vikram Seth en Arundhati Roy dat hij in de avonduren, na zijn werk, zelf aan een roman is begonnen. Met succes: in 2011 verscheen zijn debuut Ours Are the Streets, dat op de Observer's debutantes to watch-lijst kwam en in 2013 op de Granta's lijst van beste Britse jonge schrijvers. Ook ontving het lovende kritieken in onder andere The Times, The Guardian, The Independent en The Sunday Times. Zijn tweede roman, The Year of the Runaways, verscheen in juni 2015 en bezorgde hem een plaats op de shortlist van de Man Booker Prize.
    'Je slaat een boek open van een auteur die je nog niet kende en de nieuwe stem knalt van de pagina's en maakt dat je luistert. Dit is het echte werk, en het enige wat je kunt doen is je overleveren, met plezier, aan de kracht ervan. Op iedere pagina is het er: sterk, fris en waar.' Salman Rushdie

'Door een verhaal als dit verschuift Sahota een van de urgentste politieke vraagstukken van aanstellerige retoriek en betwiste statistieken naar het rijk van de menselijkheid. Het jaar van de gelukszoekers is een briljante en prachtige roman.' The Guardian

'Dit is een rijke, intrigerende, prachtig geschreven roman, barstend en ziedend van energie.' The Times

'Romans van deze omvang en inventiviteit zijn zeldzaam (...), de jury's van aanstaande literaire prijzen hoeven niet verder te kijken. Het jaar van de gelukszoekers heeft het allemaal. Je wilt simpelweg niet dat dit boek eindigt. Ik betwijfel of ik dit jaar een betere roman zal lezen.' The Spectator

'Niets minder dan een aardverschuiving zou mij dit boek hebben doen wegleggen.' The Irish Times

'Het jaar van de gelukszoekers speelt in een parallel Engeland, een zo goed als onzichtbare wereld die nauwelijks kruist met die van jezelf. Het is bekend terrein voor verslaggevers, maar alleen vanaf de zijlijn. Sahota heeft veel te zeggen en zegt het kalm, met een enorme morele intelligentie (...), zeer indrukwekkend.' The Sunday Times