Recensie: In Transit RECENSIE

In Transit is een futuristisch sciencefiction-achtig verhaal. De wereld in 2275 ziet er heel anders uit dan nu. De beschaving is door zonnevlammen verdwenen en de overlevenden zijn lang geleden al gescheiden in twee aparte soorten. Nu is de homo sapiens uitgestorven en de homo aeternus is als enige overgebleven. Ze wonen in geordende leefgebieden, wit en grijze steden, zoals Uter en zijn via een digitaal netwerk met elkaar verbonden.

Rheyn B-71 en Levya C-35 zijn twee vrienden, die hun school afsluiten. Na een Bezinningsjaar zullen zij In Transit gaan. Dan worden ze deel van de productieve bevolking en gekoppeld in het netwerk, de “Insite”. Het Bezinningsjaar geeft ze nog de kans om te relaxen en te kijken wat ze precies willen.

Levya wil echter geen geregelde vakantie en hij besluit een illegaal uitstapje te maken naar het reservaat van de raadselachtige “Grauwers”, de grote mensapen die je kunt bestuderen in de dierentuin. In het reservaat leven ze in het wild. Rheyn gaat mee, al is hij niet echt enthousiast.

In het Reservaat merken ze echter al gauw dat die “Grauwers” helemaal geen apen zijn. Ze wonen in huizen, dragen kleding en ze spreken een eigen taal. De Humanen, zoals de bewoners van Uter zich noemen, maken jacht op hen. Levya raakt gewond en hij wordt verzorgd door een Grauwer meisje, Aag. Alles wat Levya als waarheid heeft aangenomen, blijkt nu een leugen. De levens van Levya, Rheyn en Aag worden helemaal overhoop gehaald en de toekomst wordt voor hen heel onzeker.

In Transit van Margaretha van Andel, een Nederlandse schrijfster, is een beklemmend Young Adult-boek, dat heel erg goed geschreven is. Van Andel schetst op de eerste bladzijden al een sciencefiction-sfeer als van de film ‘The Island’. Een strakke witte, grijze samenleving, zonder kleur. Clean, hygiënisch en geregeld. Daar tegenover staat het groene kleurrijke reservaat. Het reservaat wordt Ardenne genoemd en je herkent aan de beschrijving de Belgische Ardennen.

Als je een scifi fan bent, zoals ik, dan roept het beeld dat Van Andel schetst ook gelijk herinneringen op aan diverse andere scifi films en boeken, maar dat is alleen maar prettig en een compliment aan de schrijfwijze van de auteur. Ze maakt daarnaast verrassend leuke links naar bekende dingen in onze huidige maatschappij. Zo wordt het Internet bijvoorbeeld “Insite” en de social media trends en wetenschappelijke ontwikkelingen worden in “In Transit” doorgevoerd tot in het extreme.

De Humanen spreken niet meer met elkaar via geluid, maar met mindchips via het Insite netwerk. Bijna zoals onze huidige jeugd alleen nog contact met elkaar heeft via social media in plaats van ouderwets met elkaar te praten. De mens wordt niet meer verwekt, maar ‘gebouwd’. Maar ondertussen verliezen zij hun menselijkheid en ze ontnemen ook de Grauwers hun menselijkheid, want als inferieur soort zijn ze de naam ‘mens’ en hun bestaan niet waardig, vinden de Humanen. Aan Levya, Rheyn en Aag om de 'menselijkheid' voor de werkelijke mensheid te redden.

De vraag of ‘bestaansrecht’ is weggelegd voor iedereen is het thema en daar omheen heeft Margaretha van Andel op pakkende en intrigerende wijze een heel goed verhaal geschreven.

Ik kon het boek niet wegleggen en heb het in één ruk uitgelezen. Een echte aanrader dus!

In transit

1  2  3  4  5

Het is het jaar 2275. Rheyn B-71 en Levya C-35 hebben hun studies afgerond en staan voor de volgende fase in hun levensplan: het Bezinningsjaar. Hoewel ze worden geacht serieus na te denken over de toekomst, beschouwen ze deze periode als een vakantie. Ze besluiten een illegaal uitstapje te maken naar het reservaat van de raadselachtige grauwers, een sterk op mensen lijkende apensoort.
    Daar ontdekken ze dat grauwers in huizen wonen, kleding dragen en een eigen taal spreken. Ze hebben zelfs namen.
    Als ze de grauwer Aag ontmoeten, is de verwarring compleet en stapelen de vragen zich op.
    Zijn grauwers wel apen?