Recensie: Armada RECENSIE

Zack Ligthman is dol op games. Zijn lievelingsgame is Armada, wat hij samen met zijn vrienden speelt. Hij is er erg goed in, en staat op nummer 6 op de wereldwijde ranglijst. Zack is een fanatieke gamer, totdat hij wordt meegenomen door Earth Defense Alliance. Het blijkt dat de aarde wordt bedreigd door buitenaardse wezens, en dat Armada is ontwikkeld om de mensheid hierop voor te bereiden. Omdat Zack 6e op de ranglijst staat, mag hij, samen met de andere top tien-leden van Armada, de game in het echt uitvoeren en de aarde beschermen. Het lot van de wereld ligt in hun handen…

Na het lezen van Ready Player One wilde ik maar een ding: nog een boek van Ernest Cline lezen! Helaas viel Armada mij een beetje tegen. Ik vond dat de schrijver het verhaal teveel z'n vrije loop liet gaat, waardoor het boek in mijn ogen te ongeloofwaardig werd. Armada zou een heel klein beetje vergeleken kunnen worden met de boeken van Dan Brown. Dat de regering een groot geheim voor haar mensen verborgen houdt, zodat de mensheid niet in gevaar komt. Ik snapte echter niet waarom de regering ervoor koos om Armada, een game voor jongeren, te creëren die ze zou helpen de vernietiging van de aarde tegen te gaan. Ik vroeg mezelf af of de regering niets beters kon verzinnen.

Het boek kon me niet genoeg boeien, omdat ik de hoofdpersoon niet leuk vond. Hij kwam op mij over als een doorgeslagen jongen die zijn emoties niet onder bedwang kon houden. Ik ergerde me aan zijn eigenwijze gedrag, terwijl ik dat gedrag bij andere hoofdpersonages wel zou kunnen accepteren. Tevens voelde ik geen klik met de andere personages uit het boek. Ze waren goed beschreven en ieder had duidelijk een eigen karakter, maar toch voelde ik geen klik.

Waarom ik het verhaal toch drie hartjes geef, is omdat ik het concept van het verhaal wel erg sterk vind. Alhoewel het (in mijn ogen) niet helemaal goed is uitgewerkt, vond ik de verhaallijnen heel origineel. Ernest Cline beschreef de situaties en de wereld in Ready Player One heel erg goed, en dit vond ik in Armada veel minder goed gedaan. De situaties gingen voor mij heel erg snel, en niet alles werd even duidelijk beschreven.

Al met al vond ik Armada dus tegenvallen, en dat vind ik best jammer. Het verhaal zelf is wel wat ongeloofwaardig, maar het concept is erg sterk.

Armada

1  2  3  4  5

Voor Zack Lightman is het een dag als alle andere. Hij zit uit het raam te staren tijdens een saaie les wiskunde. Plotseling ziet hij een ufo langsvliegen. Hij denkt dat hij gek is geworden. Als hij wat beter kijkt, weet hij wel zeker dat hij gek is geworden. Het ruimteschip ziet er namelijk precies zo uit als dat van de kwaadaardige aliens in Armada, de game waar Zack zo verslaafd aan is dat hij op de wereldwijde ranking op de zesde plek staat.
    Wat hij ziet blijkt allemaal echt te zijn. Aliens zijn vastbesloten de aarde te vernietigen en zullen binnen vierentwintig uur aanvallen. De wereld maakt zich op voor een verwoestende aanval. Zack en andere fanatieke spelers van Armada moeten drones besturen om te helpen de aarde te verdedigen. Het lot van de wereld ligt plots op de schouders van de nerds.