Recensie: Exit RECENSIE

In “Exit” vertelt Michiel Stroink het verhaal van Abel Schreuder. Abel is mislukt als schrijver en hij is in zijn leven momenteel min of meer vastgelopen. Na een bezoek aan zijn oma in het bejaardentehuis, waar hij door wat demente ouderen aangezien wordt voor een andere schrijver, begint hij toch zijn leven eens goed onder de loep te nemen en het bevalt hem totaal niet. Hij besluit zijn leven eens helemaal om te gooien en de ‘exit’ te nemen.

Hij besluit bewust te verdwalen en het lot te laten beslissen, wat er nu verder moet gaan gebeuren. Gewoon doelloos leven en kijken wat er van komt. Onder de valse identiteit van die andere schrijver reist hij gewoon ergens heen, verdwalen dus.

Hij komt terecht in Berlijn en hij ontmoet allerlei vreemde, maar interessante types op zijn ‘verloren’ pad. Deze schimmige personen brengen hem er wel toe om zich af te vragen waarom hij is zoals hij is. Hij begint terug te kijken naar zijn verleden en besluit dan de geschiedenis van zijn grootvader en vader te gaan schrijven; 3 generaties Schreuder mannen.

Met “Exit” zet Michiel Stroink, de Nederlandse schrijver die debuteerde met  “ Of ik gek ben”, een sterk en intrigerend verhaal neer. Hij gebruikt, vooral in het begin van het verhaal, een enorme hoeveelheid wrange humor en dat maakt dat de eerste helft van het boek ontzettend cynisch is. In het begin is het verhaal ook erg warrig en eigenlijk kon ik er niet goed een lijn in ontdekken. Ik raakte zelf ook een beetje ‘verdwaald’.

De tweede helft van “Exit” is echter rustiger. De humor wordt wat meer gedoseerd, het cynisme wat afgevlakt en er begint logica in te sluipen. Naar mijn mening is dat toch prettiger lezen. De personen in het boek blijven boeien en Stroink heeft een scherpe manier van schrijven.

Toch redt hij het voor mij net niet. Hij slaagt er in mijn optiek niet helemaal in om de drie geschiedenissen van de Schreuder-mannen samen te laten vloeien tot één geheel of tot een goede conclusie en Abel blijft voor mij op het eind nog net zo verdwaald als in het begin.

Het is daarom een intrigerend boek, maar het blijft ietwat warrig en niet helemaal ‘af’.

Exit

1  2  3  4  5

Voor mislukt schrijver Abel Schreuder is er maar één manier om aan zijn ambitieloze leven te ontsnappen en dat is: verdwalen. Na een bezoekje aan zijn demente oma in het bejaardenhuis laat hij het lot beslissen en reist via Hannover naar de schimmige ruïnefeesten van Berlijn. In dit zelfgeschapen doolhof ontmoet hij de femme fatale Eva, de backpackprofessional Jerry en vele andere verlorenen die hem helpen de weg kwijt te raken. Ondertussen zoekt hij naar een verklaring voor zijn verdwaalzucht en begint hij te schrijven over zijn vader en zijn opa. Drie generaties mannen die ogenschijnlijk in vrijwel niks op elkaar lijken, maar onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Zijn reis wordt langzaam logischer, maar hoe kan het dan dat elke stap in de verte hem steeds dichter bij huis lijkt te brengen?