Recensie: Ibiza - land van liefde RECENSIE

Mireille van Hout schreef eerder de romans Voorbij Mels en Familiestuk en komt nu met een verhaal over Ibiza in de tijd van de hippie's. Ibiza - land van liefde is een roman die vertelt over Anna en Sofia, twee vriendinnen die eind jaren 60 met hun vriendjes naar Ibiza vertrekken; het eiland van de liefde, sex en drugs.  Zij storten zich in de vrije wereld van liefde en vrede en leven er als echte hippies; naakt, iedereen is welkom en liefde overheerst. Sun Dance wordt geboren in deze hechte gemeenschap maar al snel daarna beginnen er scheuren te komen in het idyllische gezelschap. Tot Anna, Sun Dance's moeder, haar spullen pakt en samen met Sun Dance hals over kop het eiland verlaat.

Sun Dance - voortaan Sue - is inmiddels volwassen, heeft een dochter en haar leven aardig op orde in Amsterdam. Totdat ze Ziggy tegen het lijf loopt, hij was haar suggoraatbroertje op Ibiza. Verscheurd door emoties en herinneringen besluit ze met Ziggy terug te gaan naar Ibiza om er achter te komen wat er op die fatale dag voor hun vertrek is gebeurd.

Ibiza- land van liefde is een heerlijke roman die je onderdompelt in de wereld van de echte hippie's zoals zij eind jaren zestig in Europa leefden; de vrije gedachten, de drugs en hun trips; alles wordt beschreven alsof je er écht in die tijd op een afstandje naar staat te kijken. Het is wel duidelijk dat Mireille van Hout goed onderzoek heeft gedaan, zoals ook beschreven staat in het nawoord.

Ik vind het enorm interessant om te lezen hoe de wereld er toen uitzag en tijdens het lezen verlang ik met momenten naar een land als Ibiza, waar de wind altijd warme lucht blaast en bloemen overal te plukken zijn. De sfeer van de vrijheid en acceptatie van alles wat anders is, komt helder naar voren. Maar ook de spanning in het verhaal wordt snel opgebouwd wanneer er met tijdsprongen en wisselende verhaallijnen langzaam naar de climax wordt toegewerkt. Soms moest ik even schakelen; vanuit wie lees ik en in welke tijd zijn we? Maar over het algemeen werd dat snel genoeg duidelijk om niet uit mijn leesflow te raken.

Een mooi, meeslepend en dromerig boek met een spannende verhaallijn. Enige échte minpuntje wat ik kon ontdekken is dat de schrijfstijl soms wat verwarrend is; voor mijn gevoel lijkt de zinsopbouw geregeld niet te kloppen waardoor ik sommige zinnen nog eens moet herlezen, dit haalt me dan wél even uit mijn leesflow. Het gaf me een beetje een Yoda-gevoel bij zinnen als 'Over het steile bospad liepen we.' Maar voor een ieder die van boho, (het oude) Ibiza en mooie romans houdt, is Ibiza - land van liefde absoluut een aanrader.

Ibiza, Land van liefde

1  2  3  4  5

Mireille van Hout schreef met Ibiza Land van liefde een nostalgisch boek over het hippieleven op het paradijselijke eiland Ibiza. Anna en een paar vrienden stichten een hippiecommune op Ibiza waar ze leven in ultieme vrijheid. Op een dag vertrekken Anna en haar dochter echter halsoverkop van het eiland. Jaren later probeert haar inmiddels volwassen dochter te ontdekken wat destijds de reden was voor het plotselinge vertrek van Ibiza. Land van liefde van Mireille van Hout is een hartverwarmende en bloemrijke roman vol nostalgie.