Recensie: Aan alle jongens van wie ik hield RECENSIE

Aan alle jongens van wie ik hield’ van Jenny Han draait om de 16-jarige Lara Jean. Door de jaren heen heeft Lara Jean verschillende crushes gehad. De één groter en belangrijk dan de ander. Wat ze allemaal gemeen hebben? Iedere keer als Lara Jean beseft dat het op niets uit zal lopen schrijft ze een brief aan de desbetreffende jongen. Hierin beschrijft ze al haar onuitgesproken gedachten en gevoelens. Daarna vouwt ze de brief op, doet hem in een envelop, schrijft de naam en het adres van de jongen erop en stopt de brief in een doos die ze veilig opbergt onder haar bed. Dit is voor haar dé manier om haar gevoelens van zich af te schrijven en daarna vrolijk door te gaan met haar leven alsof er niets is gebeurd. Tot ze op een dag onder haar bed kijkt en de doos is verdwenen. Niet veel later komt ze erachter dat al haar brieven op de post zijn gedaan. Inclusief de brief die ze had geschreven aan de vriend van haar zus…

Aan alle jongens van wie ik hield’ is hét perfecte feelgood boek en één van de leukste boeken die ik in lange tijd heb gelezen. Het verhaal neemt je mee terug naar je eigen jeugdliefdes. Naar de nietszeggende verliefdheid die je voelde voor de jongen die met je speelde in de zandbak of je toch wel serieuze gevoelens voor de jongen die naast je zat in de tweede klas. Juist dit is wat het boek zo ontzettend herkenbaar maakt. Iedereen heeft wel van die jeugdliefdes gehad die eigenlijk nergens op gebaseerd waren, maar op dat moment toch het belangrijkste in de wereld leken. Voor Lara Jean is het precies zo. Han heeft een wereld gecreëerd waarin bijna iedere young-adult zichzelf vrolijk rond kan zien huppelen.

Het boek zit vol schaamtevolle momenten, maar ook verwarrende gevoelens en familieproblemen waar veel tieners mee te maken hebben. Dit alles beschrijft Han op een grappige en luchtige manier. Wat ook erg fijn is, is dat het hoofdpersonage Lara Jean zich ook echt gedraagt als een 16-jarige. Boeken als ‘The Hunger Games’ en ‘Divergent’ vertellen je het verhaal van 16- of 17-jarige meisjes die hun leeftijd al ver vooruit zijn. Lara Jean gedraagt zich echter precies naar haar leeftijd, wat erg verfrissend werkt. Ze is de perfecte impulsieve puber met de o zo herkenbare onzekerheden.

De band die Lara Jean heeft met haar familie is er ook één die Han goed heeft uitgedacht. Na het overlijden van hun moeder neemt Margot, Lara Jeans oudere zus, de moederlijke taken over. Dit heeft ervoor gezorgd dat Lara Jean haar oudere zus op een voetstuk heeft geplaatst zo hoog als de Mount Everest. In haar ogen kan Margot niets fout doen en er is niets dat Lara Jean niet voor haar over heeft, inclusief het de kop indrukken van haar verliefdheid voor de vriend van haar zus. De band die ze daarentegen heeft met haar jongere zusje Kitty is een perfect voorbeeld van de typische zusterrelatie. Ruzies, irritaties en kinderachtig gedrag. Opnieuw perfect beschreven.

Ook de schrijfstijl is heel erg fijn. ‘Aan alle jongens van wie ik hield’ leest heerlijk weg en is moeilijk weg te leggen. Als je eenmaal bent begonnen is er geen stoppen meer aan. Toen ik het boek uit had kon ik wel janken. Ja, bereid je maar voor, het boek heeft een open einde en het tweede deel is nog niet in het Nederlands verschenen! ‘P.S. I still love you’ is dit jaar uitgekomen in Amerika. Laten we hopen dat ze hem snel vertalen. Ik kan in ieder geval niet wachten tot ik hem in mijn handen heb!

Al met al is er maar één woord dat dit boek passend kan omschrijven. Herkenbaarheid is hét sleutelwoord voor dit boek. Naast herkenbaar is het ook nog eens ontzettend leuk en goed geschreven!

Aan alle jongens van wie ik hield

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Elke keer dat Lara Jean verliefd is en het draait weer op niks uit, schrijft ze een brief aan de desbetreffende jongen om de periode af te sluiten. Ze stort haar hart uit, adresseert de envelop, doet hem dicht... en stopt de brief in een doos die ze bewaart onder haar bed. Totdat op een dag de doos weg is, en alle brieven ook. Ze blijken te zijn gepost, inclusief de laatste, die gericht was aan Josh, het vriendje van haar oudere zus.