Recensie: Het tweede boek van Tess RECENSIE

In Het tweede boek van Tess is Tess inmiddels vijfentwintig. Tess heeft sinds Het boek van Tess een boek gepubliceerd, is steeds hechter geworden met Lucas en leeft ook een stuk rustiger dan twee jaar geleden. Tot op een fatale avond het ondenkbare gebeurt. Tess’ leven zakt als een kaartenhuis in elkaar. Komt Tess hier ooit nog uit?

Na een geweldig eerste boek was ik erg nieuwsgierig of Het tweede boek van Tess het eerste kon evenaren. Vaak zijn tweede delen toch minder, zeker als het eerste deel al zo ontzettend goed was. Hoewel ik dus nieuwsgierig was, begon ik toch heel voorzichtig met lezen.

Tess is inmiddels een stukje ouder en dat kun je merken. Ze is haar wilde haren enigszins kwijtgeraakt, mede door haar hechte vriendschap met Lucas. Ook heeft ze in de tussentijd een boek gepubliceerd. Ze is iets rustiger: minder onstuimig en impulsief dan in Het boek van Tess. Het gaat dus zeker goed met Tess. Naast Lucas komen ook andere oude bekenden weer langs en maken we bovendien kennis met een aantal nieuwe leuke personages. Nadat ik herinneringen aan het eerste deel weer even had opgehaald, voelde het als een warm bad.

Toch is dit tweede deel een stuk donkerder dan het eerste deel, met name na die ene fatale avond. Ik wil niet te veel vertellen over de inhoud: boeken als deze moet je gewoon zelf ervaren. Wel kan ik je vertellen dat Miriam Bruijstens niet bang is om je hart in stukjes te laten breken. De gebeurtenissen zijn hier en daar behoorlijk heftig en tegelijkertijd ontzettend mooi door de prachtige, poëtische schrijfstijl.

Sowieso voelt dit boek enorm rauw, realistisch en eerlijk aan. Miriam Bruijstens is enorm goed met woorden, niet alleen in lopende tekst maar ook in dichtvorm. Tess’ gedichten en lijstjes zijn namelijk ook in dit boek weer aanwezig, perfect passend bij de stemming van de gebeurtenissen. Net als Het boek van Tess is ook Het tweede boek van Tess vrij fragmentarisch: de ene keer meer dan de andere keer. Dit werkt ontzettend goed doordat Miriam Bruijstens met slechts een paar zinnen complete situaties vol emotie weet te schetsen.

Kortom, Miriam Bruijstens heeft me weer compleet omver geblazen met haar nieuwe boek. Vaak zijn tweede delen minder goed dan hun voorganger, maar Het tweede boek van Tess weet zich prima staande te houden. Het is een prachtig verhaal dat je absoluut moet lezen!

Het 2de boek van Tess

1  2  3  4  5

Ik zwem. De zee omringt me als nooit tevoren. Ik voel alles. Het zout, dat prikt in de talloze wonden op mijn lichaam. De kou, die me eerst pijn doet en me vervolgens gevoelloos maakt. Ik blijf zwemmen. Mijn ademhaling is oppervlakkig. Ik voel het zout niet meer. Ik voel me lekker. Ik zwem door. Het gaat Tess voor de wind. Haar eerste boek is gepubliceerd, ze heeft het gezellig met haar vriendinnen en haar vriendschap met Lucas is hechter dan ooit. Dan gebeurt er iets wat zo verschrikkelijk is dat ze het nauwelijks kan bevatten. Haar leven stort in en Tess kijkt regelrecht de afgrond in. Zal ze het redden?

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk