Recensie: Het is de laatste daad die telt RECENSIE

Hero doet heel erg hard zijn best om een gewone jongen van elf jaar te zijn. Maar hij is geen gewone jongen. Hero is een prins. Een prins met toverkracht. Zijn overgrootvader, de oude koning Teiresias, sterft. Hero, die nu koning moet worden, is niet klaar voor die taak en vlucht weg. Maar dan duikt een duistere tovenaar op die weinig goeds in de zin heeft. Hero moet onder ogen zien welke taak hem later wacht. Alleen hij kan de tovenaar verslaan. Samen met zijn vrienden Aura, Galei en Galooi besluit hij de strijd aan te gaan.

De bende van Teiresias - Het is de laatste daad die telt is een boek over magie, elfen, kabouters en draken. Het verhaal speelt zich af in een mooie wereld die goed uitgebeeld is en erg goed geschreven met veel spanning en humor.

Teiresië kende een lange oorlog tussen mensen, elfen en kabouters. De oude koning Teiresias wist vrede te stichten, geholpen door een groep van zeven ridders beter bekend als de bende van Teiresias. Ze wilden dat hij onsterfelijk werd, daarom zochten ze een manier om dat te kunnen realiseren. Ze vonden een toverdrank die dat kon, maar de koning weigerde het te drinken. Nu is hij oud en zal sterven. Hij moet worden opgevolgd door zijn achterkleinkind, prins Hero. Hero heeft het vermogen te toveren, alleen weet hij dit zelf nog niet. Maar Hero denkt dat hij het koningschap niet aankan. Bovendien wil hij liever een gewoon kind zijn dan op die plek terechtkomen en altijd in dienst te zijn van het land. Daarom slaat hij op de vlucht. Toch zal hij op den duur niet aan die positie kunnen ontkomen, want het grootste kwaad in de persoon van de sinistere, meedogenloze en heerszuchtige tovenaar Magistur is opgedoken. Hero ziet zich genoodzaakt om Magistur ten val te brengen. Gaat hem dit lukken? Krijgt hij zijn krachten onder controle?

Mark Tijsmans heeft het voor elkaar gekregen om weer een goed deel toe te voegen aan de 'bende van Teiresias'-serie. De personages zijn goed beschreven waardoor je direct een band krijgt met de kleine prins Hero. Je voelt duidelijk de emoties van elk personage.

Magie heeft in dit boek de overhand en de onkunde van de prins wordt hierbij vaak met humor bespot. Dit maakt het een leuk boek om te lezen, het heeft wat weg van de Harry Potter-boeken maar dan op een kleinere basis. Vooral met de twee ondeugende kabouters Galei en Galooi die de boel op stelten zetten is het een leuke afwisseling met de strijd met de Vikingen.

De strijd met de Vikingen is goed beschreven en is op sommige punten accuraat aan de waarheid, omtrent hun brute werkwijze. Het is goed en duidelijk beschreven en het komt niet gemaakt over. Het is de laatste daad die telt heeft mijn verwachtingen overtroffen door toch erg verfrissend te zijn en met een goede/leuke benadering over elfen, kabouters en magie. Dit boek kan gelezen worden door kinderen vanaf 10 jaar en ook voor de volwassen lezer is het een leuke afwisseling.

Het is de laatste daad die telt

1  2  3  4  5

Het is twintig jaar geleden sinds Floris stierf! Twintig jaar geleden dat Hoogkoning Teiresias weigerde te drinken van de toverdrank die hem het eeuwige leven zou schenken.