Recensie: Het toernooi van Gorlan RECENSIE

'Het toernooi van Gorlan' is het eerste deel van de serie 'De Grijze Jager - De vroege jaren' van John Flanagan. 'De vroege jaren' vertelt over de tijd dat Halt en Crowley, de beroemdste Grijze Jagers van het korps, nog jongemannen waren. Nog voordat ze hun sporen verdiend hadden als de beroemdste Grijze Jagers van het land en als onvolprezen leiders van het Jagerkorps, waren de jonge Halt en Crowley al vastbesloten om de wereld te verbeteren. Het is in de tijd dat Morgarath nog baron van Gorlan is en volop kwaad en verderf zaait. Koning Oswald is aan het wegkwijnen. En als de geruchten waar zijn, veroorzaakt prins Duncan de nodige problemen in het noorden. Halt en Crowley gaan met hulp van oudgedienden van het korps opzoek naar prins Duncan én naar de waarheid. Ondertussen proberen de Jagers het korps in ere te herstellen. Kunnen zij het vertrouwen van het koninkrijk terugwinnen, of zal de sluwe Morgarath hen steeds te slim af zijn?

Het toernooi van Gorlan geschreven door John Flanagan is een boek over vriendschap, trouw, verraad, ridders en eer. Het boek is goed geschreven met veel spanning en bijzondere intriges.

Het toernooi van Gorlan vertelt het verhaal over het begin van het kameraadschap en de vriendschap van Halt en Crowley. Crowley is net uit zijn functie als Grijze jager ontheven en hij zoekt samen met Halt een reden waarom alle grijze jagers uit hun functies worden ontheven en waarom er modepoppetjes ruiters voor in de plaats komen. Al snel hebben ze door dat de Baron Morgarath erachter zit en ze proberen zijn plannetje te dwarsbomen. Ondertussen komen Halt en Crowley geruchten tegen over Prins Duncan en ze kunnen hun oren niet geloven, ze gaan opzoek naar Prins Duncan en krijgen een inkijk tot een heel complot dat Morgarath heeft opgezet om zichzelf te ontdoen van de koning en de prins. Zodat hij zelf de troonopvolger kan worden. Dit plannetje kan natuurlijk niet doorgaan als het aan Halt en Crowley ligt. Daarom zijn ze van plan om de oude garde van de Grijze jagers weer bij elkaar te brengen. Lukt het de grijze jagers om baron Morgarath te pakken te krijgen voor zijn daden of blijkt hij toch te slim te zijn?

John Flanagan heeft een perfect boek geschreven over de vroege jaren van de Grijze jager. Doordat Flangan de personages goed weet te beschrijven en de gevoelens duidelijk weet over te brengen heb je het gevoel dat je aanwezig bent in de groep.

Het toernooi van Gorlan geeft een goede weergave van hoe het was om in de vroege jaren te leven als jager en dienaar van de koning, ook de ontberingen die ze moesten doorstaan doordat ze altijd buiten leefden zijn goed vastgelegd en met de nodige humor wordt dit niet een te zwaar deel.

Daarom voldoet dit deel ook aan mijn verwachtingen. Het is een fijn boek dat lekker wegleest en je hoeft de vorige delen niet te hebben gelezen om het verhaal te begrijpen. Zoals het betaamt bij een serie boeken eindigt het ook in een cliffhanger en hierom hoop ik dat het volgende deel snel wordt uitgebracht.

De Grijze Jager - De vroege jaren 1 - Het toernooi van Gorlan

1  2  3  4  5

'Het toernooi van Gorlan' is het eerste deel van de serie 'De Grijze Jager - De vroege jaren' van John Flanagan. 'De vroege jaren' vertelt over de tijd dat Halt en Crowley, de beroemdste Grijze Jagers van het korps, nog jongemannen waren.

De vroege jaren van de Grijze Jagers
    Voordat ze hun sporen verdiend hadden als de beroemdste Grijze Jagers van het land en als onvolprezen leiders van het Jagerkorps, waren de jonge Halt en Crowley al vastbesloten om de wereld te verbeteren.

Het toernooi van Gorlan
    Het is in de tijd dat Morgarath nog baron van Gorlan is en volop kwaad en verderf zaait. Koning Oswald is aan het wegkwijnen. En als de geruchten waar zijn, veroorzaakt prins Duncan de nodige problemen in het noorden. Halt en Crowley gaan met hulp van oudgedienden van het korps op zoek naar prins Duncan én naar de waarheid. Ondertussen proberen de Jagers het korps in ere te herstellen. Kunnen zij het vertrouwen van het koninkrijk terugwinnen, of zal de sluwe Morgarath hen steeds te slim af zijn?