Recensie: Driesterrenkroon RECENSIE

In Driesterrenkroon maken we kennis met Tarlan, Elodie en Agulfus (Gulf), een drieling die na hun geboorte uit elkaar is gehaald. Uit angst voor hun vader, koning Brutan, groeien zij los van elkaar op, zonder dat zij doorhebben dat de drie kinderen eigenlijk een drieling zijn. Volgens de oude profetie zal de drieling de koning van zijn troon stoten en vrede over het hele land brengen. Het verhaal begint met de geboorte van de drie kinderen. Brutan komt hierachter, maar voordat hij iets kan doen, heeft een tovenaar ervoor gezorgd dat de kinderen dood lijken. Deze man is ook verantwoordelijk voor de scheiding van de drieling, wat hoop geeft voor de toekomst van Toronië.

De proloog doet mij veel denken aan de fantasyfilm Willow, waarin een baby kan zorgen voor vrede en uit angst voor haar dood, weggehaald wordt bij haar moeder. Tijdens het lezen van de proloog vroeg ik me af of het verhaal in dezelfde richting zou gaan, maar dat bleek al snel niet het geval. In de eerste hoofdstukken gebeurt ontzettend veel, je leert als lezer niet alleen de kinderen kennen, maar ook de omgeving waar zij in opgegroeid zijn. Zo komt Elodie heel verwaand over, maar dat past goed bij haar, aangezien een edelman haar heeft opgevoed. Dit geeft de personages een eigen stem, waardoor ik mijzelf verloor in het verhaal en ontzettend meeleefde met de drie jonge helden.

Er waren zoveel fantasy-elementen in dit verhaal waar ik verliefd op werd, vooral de uitgebreide en gedetailleerde beschrijving van de wereld die J.D. Rinehart creëerde met Toronië. Ik hield van de dondervalken die konden praten, van alle circusmensen waar Gulf mee rondreisde en zelfs de familie van Elodie, die mede verantwoordelijk waren voor het eigenzinnige karakter van deze dame. Ook waren er gedurende het boek meerdere wendingen die mij oprecht verbaasden, aangezien Driesterrenkroon wel een fantasyverhaal is, maar ook een jeugdboek. Hierdoor was ik soms bang dat het verhaal kinderachtig zou zijn, maar dat was niet het geval.

Wat mij vooral bijblijft is het einde, de epiloog. Vanaf het begin tot het einde was ik vastgekluisterd aan het boek met de prachtige cover en het einde maakte dat deze gevoelens tot leven kwamen. Lang hoef ik niet te wachten op het volgende deel, aangezien deel twee in oktober uitkomt. In dit boek zullen we meer lezen wat er verder gaat gebeuren wat de profetie betreft. De eerste stap is gezet, nu gaat het verhaal écht beginnen.

Driesterrenkroon

1  2  3  4  5

PAS ALS DE DRIE NIEUWE STERREN ER ZIJN, ZAL HET KONINKRIJK WORDEN BEVRIJD.

Toronië wordt geregeerd door Brutan, een genadeloze, wrede koning. Maar aan zijn schrikbewind kan een einde komen: een oude profetie voorspelt de geboorte van een drieling... drie koningskinderen die hun vader van de troon zullen stoten en weer vrede over het land zullen brengen. De drie jonge helden op wie alle hoop van Toronië gevestigd is, zijn Tarlan, Elodie en Agulfus.

Om aan de greep van Brutan te ontkomen, worden ze na hun geboorte verbannen naar verschillende uithoeken van het land. Ver weg van elkaar groeien ze op, zonder van elkaars bestaan te weten: Tarlan op de koude ijsvlakten en in de bergen, waar een sneeuwheks en haar dondervalken zich over hem ontfermen. Elodie in welstand en overvloed, bij een edelman die minder edele bedoelingen met haar heeft dan hij laat merken. En Agulfus als slangenmens bij een rondreizend circus...

Zullen de drie koningskinderen elkaar weten te vinden? Zullen zij hun krachten bundelen en samen de tiran bestrijden?