Recensie: Het huis van eb en vloed RECENSIE

Hetty vertrekt na het overlijden van haar ouders naar de Schotse Hebriden waar een erfenis van haar familie staat dat een lugubere verrassing bergt. Bhalla House is een oud, statig huis in verval dat gebouwd is op een eiland. De getijden geven het huis de naam: Het huis van eb en vloed. Met vloed is het huis afgezonderd van het eiland en is het een baken in de zee. Als Hetty aankomt treft ze het huis in extreem vervallen staat aan, haar plannen om er een hotel van te maken met bijbehorende golfbanen en jachtgebieden lijken een verre toekomstdroom. Maar met de vondst van een lijk onder het huis worden alle plannen van tafel geveegd. Hetty is geschokt, maar de bewoners van het eiland een stuk minder, is hier sprake van een doofpotzaak?

Sarah Main weeft twee tijdvakken door elkaar, 1910 en 2010 zijn de belangrijke jaren in dit boek. De vondst van het lijk heeft met het familieverhaal van 100 jaar geleden te maken. De overgrootvader van Hetty was een beroemd schilder die samen met zijn vrouw Beatrice intrek nam in Bhalla House. De verlaten plek van het huis zorgde er al snel voor dat beide partners van elkaar vervreemden. Theodore Blake, de man van Beatrice veranderde langzaam in een eenzame schilder en sloot Beatrice buiten. Er kwam een derde man in de picture en hij bleek van grote invloed te zijn op de verstandshouding. Hetty komt achter het familieverhaal door oude foto's en brieven en door de verhalen van de eilandbewoners. Wie is nou het lijk onder haar huis en kan het vervallen huis überhaupt gered worden?

In Het Huis van Eb en Vloed worden er romantische beelden geschetst van een Schots eiland met een vervallen landhuis met een duister verhaal. Je moet je als lezer soms door de langdradige beschrijvingen en enigszins saaie schrijfstijl heen worstelen. Het duurt even voordat je in het verhaal gezogen wordt maar als je er eenmaal in zit wil je ook zo snel mogelijk zo veel mogelijk hints krijgen. Wie is het lijk en hoe is het onder het huis terecht gekomen? Het blijkt uiteindelijk niet heel moeilijk op te lossen te zijn aangezien er maar een paar personages in het verhaal zijn. Toch blijkt er een andere onthulling in het boek te zijn die naar mijn mening meer opschudding zou mogen veroorzaken in het verhaal dan dat nu gebeurd.

Het Huis van Eb en Vloed, het debuut van de Canadese archeologe Sarah Maine, is vermakelijk maar in mijn ogen niet geweldig. Het idee is goed, maar aan de uitwerking had nog wel wat gesleuteld mogen worden. Af en toe lang van stof, wat de snelheid uit het verhaal haalt.

Huis van eb en vloed

1  2  3  4  5

Na het overlijden van haar ouders reist Harriet Devereux naar de Hebriden. Daar staat Bhalla House: al generaties lang in haar – verre – familie. Het enorme huis is verwaarloosd en Harriet twijfelt tussen verkopen of investeren in een luxe hotel. Tijdens een inspectie inverband met de restauratiekosten stuiten ze onder een vloer op menselijke resten, waarschijnlijk al van een eeuw geleden.

Via oude dagboeken en brieven die ze vindt, ontdekt Harriet dat aan het begin van de twintigste eeuw Beatrice Blake in het huis woonde, een jonge aristocrate die pas getrouwd was met de gevierde schilder en naturalist Theodor Blake. Een erg gelukkig huwelijk lijkt het niet te zijn geweest. En dan zet een enkele kus een keten van gebeurtenissen in gang die hun levens voorgoed zal veranderen…

‘Dit debuut doet denken aan Daphne du Maurier’s Rebecca. Het is heerlijk leesbaar en echt een aanrader.’ – The Independent